چکیده:
در گذشته معمولا والدین خود را مسژول اشکالات رفتاری فرزندان نمیدانستند و هر آنچه را
در مورد آنان انجام میدادند صحیح میپنداشتند و هیچگاه نمی پذپرفتند که اختلالات و
رفتارهای غیرعادی کودکانشان به طرز تعلیم و تربیت خود آنها مرتبط است. اما امروزه والدین
میخواهند بدانند که با رفتارهای نادرست احتمالی در مورد فرزندان خود چه کار کنند. آنان حتی
مشتافی شناخت و به کار بسئن روشهای ترییتی و رفتار صحیح هستند. در حال حاضر والدین کم و
بیش این آمادگی را پیدا کردهاند که نسبت به رفتارهای نادرست خود در زمینه رفتار با فرزندان
تجد یدنظر کنند و رفتارهای ناپسندشان را در حد توان اصلاح نمایند.
به دلیل نقش و اهمیت مهم والدین در مشکلات رفتاری کودکان» پاد گرفتن شیوههای برخورد
با فرزندان امری ضروری است. در این تحقیق تلاش شده است که تاثیر آموزش والدین بر تغییر
رفتار آنان نسبت به فرزندان مورد بررسی قرار گیرد. در این برنامه والدین آموزش میبینند که تغییرات لازم را در رفتار خود به وجود آوردند و در نتیجه باعث اصلاح رفتار کودک شوند
خلاصه ماشینی:
مقالهای که پیشرو دارید بر حاصل یک تحقیق در زمینهء آموزش والدین تهیه شده است و نشان میدهد که چگونه آموزش منظم به والدین میتواند بر رفتار مناسب آنها نسبت به فرزندان تأثیر بگذارد.
«فصلنامه» بررسی تأثیر آموزش والدین بر تغییر رفتار آنان نسبت به فرزندان در منطقهء هوایی شهید بابایی اصفهان نوشتهء:دکتر سید احمد احمدی،جواد بوربور مقدمه در گذشته معمولا والدین خود را مسؤول اشکالات رفتاری فرزندان نمیدانستند و هرآنچه را در مورد آنان انجام میدادند صحیح میپنداشتند و هیچگاه نمیپذیرفتند که اختلالات و رفتارهای غیرعادی کودکانشان به طرز تعلیم و تربیت خود آنها مرتبط است.
در این تحقیق تلاش شده است که تأثیر آموزش والدین بر تغییر رفتار آنان نسبت به فرزندان مورد بررسی قرار گیرد.
نتایج تحقیق فرضیهء اول تحقیق این بود که آموزش والدین بر تغییر رفتار آنان نسبت به فرزندان تأثیر دارد.
جدول شمارهء 2-نتایج گروههای آزمایش و گواه در مورد تأثیر آموزش والدین (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول شمارهء 2 آمده است،میانگین گروه آزمایش پدران در پیشآزمون 87/353 و در پسآزمون 47/428 و T به دست آمده برابر با 12/6 است که از T جدول در سطح 05/0- a بزرگتر است و نشان میدهد که تفاوت مشاهده شده بین میانگینهای گروه آزمایش پدران در پیشآزمون از لحاظ آماری معنیدار است.
فرضیهء دوم تحقیق این بود که تأثیر آموزش والدین بر تغییر رفتار آنان نسبت به فرزندان،در پدران و مادران متفاوت است.
نتایج آزمون T نشان داد که تأثیر آموزش والدین بر تغییر رفتار آنان نسبت به فرزندان در پدران و مادران یکسان بود(جدول شمارهء 3).