چکیده:
نظر به نقش و اهمیت آموزش و پرورش در بهسازی زندگی فردی و اجتماعی، اندیشیدن برای یافتن راهکارهایی که موجب افزایش اثربخشی و کارآیی مدارس شود، خدمتی پسندیده است. به همین جهت، نگارنده بررسی دوره های آموزش ضمن خدمت مدیران مدارس رابه منظور دست یابی به الگوی مناسب آموزشی، به عنوان موضوع رساله دوره دکتری خود انتخاب کرد و تحقیق جامعی را پیرامون آن به انجام رساند. در این مقاله، به منظور ارائه خلاصه ای از نتایج پژوهش مذکور، پس از نگاهی گذرا به دوره های آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش، الگوی آموزشی مبتنی بر نتایج پژوهش ارائه می شود. در این الگو، در طراحی آموزش ضمن خدمت، عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و هم چنین آرمان ها و اهداف نظام آموزش و پرورش به عنوان یک چتر فلسفی - یعنی محدوده ای - در نظر گرفته می شود که باید ها و نبایدها را مشخص می کند. ساختار طراحی آموزشی شامل 5 مرحله اصلی و 22 زیر مرحله است. کاربست الگوی ارائه شده این امکان را فراهم می کند که اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت، متضمّن فرآیندی منسجم، به هم پیوسته و قابل وصول به نتیجه ای مشخص همراه با اقدامات بازخوردی و اصلاحی لازم باشد.
این مقاله را آقای دکتر قربانعلی سعیدی نوشته و در اختیار فصلنامه قرار داده است که به این وسیله از ایشان قدردانی می شود.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله،ضمن مطالعهء دورههای آموزش ضمن خدمت مدیران و معلمان مدارس و استفاده از نظریات اندیشمندان،سعی شده است الگوی مناسب آموزشی برای افزایش اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت ارائه گردد.
3-دورههای دانش افزایی:این دورهها به منظور افزایش دانش شغلی مدیران و کارکنان و بالا بردن آگاهی آنان در زمینهء شیوههای جدید کار تشکیل میشود و در زمانی که برنامههای آموزش در تغییر قرار میگیرد،با اقبال بیشتری روبهرو میگردد.
مهمترین اهداف این برنامهها عبارت بود از: 1-اجرای برنامههای آموزشی در زمینهء معارف اسلامی برای کارکنان آموزشی و اداری؛ 2-آموزش و آمادهسازی نیروی انسانی مورد نیاز و افرادی که بهطور آزاد به استخدام آموزش و پرورش در میآمدند؛ 3-بازآموزی کارکنانی که در انجام وظایف اداری یا آموزشی نارسایی داشتند؛ 4-آموزش معلمان و دبیرانی که در زمینهء کار خود غیر متخصص بودند؛ 5-تربیت و تأمین مدرس برای تدریس در دورههای آموزشی؛ 6-تهیهء کتب،مجلات و جزوات آموزشی و پرورشی برای مطالعهء معلمان و دبیران؛ 7-ایجاد امکانات رفاهی و آموزشی و خودکفا کردن مراکز ضمن خدمت؛ 8-ایجاد گروههای آموزشی برای رشتههای مختلف درسی؛ 9-نوآوری و بهرهگیری از دانش و تکنیک جدید به منظور افزایش دانستههای کارکنان؛ 10-اجرای آموزشهای علمی و کارگاهی به منظور ایجاد زمینه خودکفایی.
ایجاد دورههای آموزشی کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت و اقدام برای اخذ مجوزهای لازم از سازمان امور اداری و استخدامی در وظایف معاونت تأمین و تربیت نیروی انسانی صراحت بیشتری یافت و دفتر آموزش ضمن خدمت-که بعدا به ادارهء کل آموزشهای ضمن خدمت تغییر نام یافت- تهیه و تدوین برنامهها و اجرای دورههای آموزشی،به ویژه آموزشهای بلند مدت را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد.