خلاصه ماشینی:
"بهطور کلی،برنامهء جدید آموزش علوم تجربی در دورهء ابتدایی،سه هدف زیر را دنبال میکند: 1-کسب دانستنیهای ضروری؛ 2-کسب مهارتهای ضروری؛ 3-کسب نگرشهای ضروری؛ بدونشک،با مروری بر کتابهای علوم تجربی پایهء اول و دوم متوجه شدهاید که هدف نهان و عمده اسین است که مفاهیم علمی و دانستنیهای ضروری،را از طریق مشارکت دانشآموزان در کشف،تحقیق و برقراری ارتباط با دنیای اطراف و کسب مهارتهای لازم آموزش دهد و در این مسیر،سبب پرورش نگرشهای مثبت در دانشآموزان شود.
تکیه بر شیوهء سنتی ارزشیابی پنبه کردن هرچیزی است که رشتهایم!به این دلیل،مؤلفان و برنامهریزان آموزش علوم در سازمان کتابهای درسی همزمان با تغییر کتاب،طرح زیر را برای ارزشیابی از این درس پیشنهاد کرده ند.
شیوهء ارزشیابی83 برای ارزشیابی درس علوم تجربی سه نوع ارزشیابی در نظر گرفته شده است: الف)ارزشیابی تدریجی:این نوع ارزشیابی قسمتی از فعالیت آموزشی معلم است که طی سال و در هر جلسه درسی انجام میگیرد و معلم پیشرفت وضعیت آموزشی هر دانشآموز را ارزشیابی میکند.
موارد ارزشیابی در این فعالیت عبارت است (به تصویر صفحه مراجعه شود) از: مفاهیم:از گیاهان و جانوران استفادههای گوناگون میکنیم، مهارت:مشاهره و برقراری ارتباط فعالیت 6:تعیین آنچه که به محیط زیست آسیب میرساند، مثل سوزاندن برگ و چوب و درختان،آلوده کردن چشمههای آب و ....
در این فعالیت دانشآموز در موارد زیر ارزشیابی میشود: مهارت:مشاهده(جمعآوری اطلاعات)و برقراری ارتباط.
زیرنویس89 (1)-در بعضی مدارس 3 ساعت تدریس علوم تجربی را در برنامهء یک روز درسی گنجاندهاند؛در این حالت،نگرانی کمی وقت مانع انجام دادن فعالیتها نمیشود و نیز کمک گرفتن از یکی دو نفر از اولیای علاقهمند در این ساعات، بیار مفید واقع شده است."