چکیده:
طی دهههای گذشته، نظریه مسیحیت صهیونیستی به طور کامل قوام یافته و اکنون تبدیل به اندیشهاین مقاله با تعریف «اقلیت» و «اکثریت» و بررسی مفهوم اقلیت در قرآن و عرف بینالمللی و انواعاقلیّتها، به ارائه آمارهای اولیه اقلیتهای اسلامی در جهان پرداخته و با طرح ریشههای حضور اسلام دراروپا، جنبههای حقوقی حضور مسلمانان و به رسمیت شناختن اسلام در اروپا و تردیدهای برخی ازکشورها نسبت به تلاشهای انجام گرفته را بررسی نموده است. محورهایی همچون احوال شخصیه، احکامارث، خوراکیها، آموزش و پرورش، خدمت نظام وظیفه، عبادات و معاملات، همچنین وضعیتاقلیتهای مسلمان در اروپا در عرصههای دینی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و رسانهای از جمله نکاتمورد توجه در این مقاله به شمار میرود.
خلاصه ماشینی:
3ـ ریشههای حضور اسلام در اروپا پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از آغاز حرکت مسلمانان به سمت اروپا، اقلیتهای مسلمان اینقاره، مرحله استقرار موقت را پشت سر گذاشته وارد مرحله استقرار دائم گشتهاند؛ این تحول، زمانیاتفاق افتاد که مسئله بازگشت به وطن مادری، که همواره به صورت آرزویی ذهن مهاجران اولیه را بهخود مشغول میکرد، به فراموشی سپرده شد و در سایه حضور نسل دوم و حتی سوم این مهاجرانمسلمان و دریافت تابعیت از کشورهایی که در آنجا متولد و بزرگ شده بودند و برخوردار شدن از حقشهروندی، توجه اصلی اقلیتهای مسلمان، به ساماندهی خود و ایجاد سازمانها و نهادهای دینی،اجتماعی، فرهنگی و رسانهای به مثابه پایگاههای حضور دایمی آنها در کشورهای جدید خود همراه باتمایل به همسویی و همرنگی با شرایط زندگی اجتماعی در کنار حفظ هویت دینی اسلامی درمحیطی که بههرحال برای آنان بیگانه یا دشمن تلقی میشود، معطوف گردیده است.
امروزه وضع کاملا متفاوت است؛ اسلام به عنوان یک دین، به رسمیت شناخته شده و تنهاهیئت نمایندگی مسلمانان نیز که عهدهدار گفتوگو و ارتباط با مقامات فرانسوی است، برگزیده شدهاست و این هیئت میتواند ازمسایل مربوط به وجود مسلمانان در فرانسه، دفاع کند، از جمله اینکهبنای مساجد را زیر نظر گیرد و به زندانها وارد شود و بر آموزشهای آزاد اسلامی، نظارت داشتهباشد، گو اینکه هنوز برای اقلیت مسلمانان، همچون پیروان ادیان دیگر، امکان تأسیس مدارس آزاددینی وجود ندارد.