خلاصه ماشینی:
"2به این ترتیب میتوان گفت در روند تکوین اندیشههای نوین سیاسی در ایران زشتی خودکامگی و تلاش برای رهایی از آن به اعتبار اندیشه و اعتقاد دینی جایگاهی ممتاز دارد،پس منبع نخست میل به دموکراسی در ایران،گریز فکری از استبداد در فرهنگ اسلامی و ایرانی است.
بدون تردید در کاربرد این مفاهیم محدودیتهایی از قبیل انتقال تاریخی و تعمیم تجربه دوران حکومت خودکامه پهلوی به سایر مقاطع تاریخی ایران و نیز منشأ اروپایی واژگان سیاسی که حامل مفهوم استبداد در روند تحولات سیصد ساله اخیر اروپا و کار ویژههای سیاسی مبتنی بر دیدگاههای«اروپای مرکزی»بودهاند،بهطور آشکاری وجود داشته است.
فرهنگ سیاسی نخبگان ایران از زوایای مختلفی بررسی شده و تقریبا در تمامی آنها این نتیجه به دست آمده است که در میان آنان به سختی میتوان دیدگاه مساعدی نسبت به گسترش مشارکت و رقابت در سیاست پیدا کرد.
برخی دیگر از چندپارگیها که به ایجاد احساس تعلق به دو شیوه زندگی یا دو نوع فرهنگ جدید و قدیم انجامیده، بیش از تعارضهای طبقاتی در راه توسعه سیاسی و فرهنگی و جلب مشارکت و رقابت آحاد و گروههای جامعه دشواری به وجود آورده است.
هفتم-گفتمان آزادی و(دموکراسی در ایران)،به لحاظ تاریخی گفتار دوران گذار و نه تثبیت بوده است:اگرچه جامعه ایرانی با گفتمان آزادی از اواخر قرن نوزده به این سو آشنایی دارد،اما تنها در مقاطع خاصی این گفتار عمومیت یافته و به عنوان وجه بنیادی گفتار سیاسی ظاهر شده است.
هشتم-گفتمان مردم سالاری دینی منبع جدیدی برای غلبه بر گفتارهای تاریخی غیر دموکراتیک در جامعه ایرانی است:روشن است که با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی،شالوده بنیادی ذهنیت فرهنگی ما در کانون قدرت سیاسی جامعه قرار گرفته است."