خلاصه ماشینی:
"60 در برخی روایات این تفسیر, الفاظ مختلف برای چگونگی تحمل روایت آمده است, مانند: (عبدالرزاق قال انبأنا ابن التیمی قال: اخبرنی خلیل بن احمد قال: حدثنی عثمان بن ابی حاضر قال لی ابن عباس: لو… )61 تصریح عبدالرزاق به مرفوع بودن سند روایت عبدالرزاق افزون بر بیان سند خود در نقل روایات تفسیری و در مواردی تصریح به چگونگی تحمل حدیث یا بیان تردید خود درباره راوی در اسناد خود, در روایاتی که سند آن مرفوع است, به رفع آن اشاره می کند, مانند: (اخبرنی معمر قال اخبرنی ناس من اصحابی رفعوا الحدیث الی بعض اهل الکوفه… )62 یا (عن معمر عن زید بن السلم لا اعلمه الا رفعه).
88 موارد دیگر هماهنگی معانی یاد شده در تفسیر عبدالرزاق با مسائل نافع, بدین قرار است: آل عمران/152; نساء/2, 3 و 124; مائده/3; یوسف/85; انفال/35; توبه/8; هود/69 و 99; لیل/11; انعام/46; نبأ/34; طه/106 و 124; حج/ 27 و 36 و 45; سبأ/13; فاطر/3 و 27; صافات/50 و 142;زخرف/81; ذاریات/71; نجم/61;رحمن/10, 35 و 44; واقعه/28; کهف/96; قیامه/24; ماعون/2; ق/5; مزمل/16;نمل/17; نحل 10 و 52 در مواردی نیز آنچه عبدالرزاق نقل می کند, به معنای ذکر شده از سوی ابن عباس به مسائل نافع نزدیک است; مانند: معارج/37; صافات/67; خلق/1; مائده/48; حاقه/7; انسان/10; عبس/31; فجر/9.
عبدالرزاق در این زمینه نیز به نسخ چند آیه به یک آیه باور داشته و همچون دیگر مسائل علوم قرآن, از در پیش گرفتن راه افراط, خودداری کرده است; برای مثال وی آیه های 2 مائده103, 61 انفال104, 109 بقره105, 191 بقره106, 90 نساء107, 70 انعام108, 8 ممتحنه109, 14 جاثیه110 را آیاتی معرفی می کند که با آیه (اقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم)111 نسخ شده اند."