خلاصه ماشینی:
"چنانکه مثلا راجع بسفر هندوستان باغلب احتمال واقعهای را که در بتخانهای رخ داده بوده بطور اغراق حکایت نموده ولی نمیتوان ادعا نمود که وی اصلا بتخانهء مزبور را ندیده و این واقعه را کان لم یکن انگاشت چه اولا در آن زمان مدتها بود که روابط و رفتوآمد با هند بطور منظم برقرار بود چنانکه ابن خرداذبه از جغرافیین عرب که کتاب«المسالک و الممالک»خود را در اوایل قرن سوم3نوشته در باب جاده مسافرت بهند که تجار یهودی معروف به «راذانبه»همیشه از آن راه بهند میرفتهاند و معروف بوده است تفصیلاتی در کتاب خود ذکر نموده است که از آن بخوبی دیده میشود که چهار قرن قبل از زمان سعدی راه رفتوآمد بهند مفتوح بوده است.
استاد معظم له سابقا در سنهء 1317 کتاب مزبور را بترجمه رسانده و در مجلهء«روزنامهء انجمن همایونی آسیائی»منتشر ساخته بودند ولی بعدها که نسخهء قدیمی ممتازی از کتاب مزبور در کتابخانهء عاشر افندی در اسلامبول بدست آمد که در سنهء 835 که تقریبا 285 سال پس از تألیف خود کتاب چهار مقاله(حدود سنهء 550)میشود در هرات نوشته شده بود و استاد فاضل آقا میرزا محمد خان قزوینی با استفادهء از این نسخهء نفیس چهار مقاله را بطور کامل تصحیح و طبع نموده و حواشی بسیار مفید بر آن نوشتهاند و کتاب مزبور در سنه 1327 در هلاند بطبع رسیده لهذا استاد برون لازم دانستند که ترجمهء قدیمی خود را از روی طبع جدید کتاب و حواشی عالمانهء آقا میرزا محمد خان تکمیل نموده و بطبع برسانند و خیال دیگری هم که مؤید قصد ایشان در این امر گردید معلوماتی بود که در ضمن تألیف کتاب«طب عربی»که در شماره 8 کاوهء امسال ذکر و تقریظ آن مفصلا رفته استاد معظم له بدست آورده بودند و در طبع ثانوی ترجمهء«چهار مقاله»که موضوع این سطور است در موقع خود بکار بردهاند."