خلاصه ماشینی:
"آموزگار برای دسترسی به این کلمهها میتواند به پنج منبع زیر توجه داشته باشد: الف)تمرینهای درس؛ ب)تجارب گذشتهء خود؛ پ)وضعیت موجود دانشآموزان در زمینه تلفظ کلمهها و ضعف آنها در این زمینه؛ ت)متن درس از نظر کلی و کلمههای تازه و مشکل آن نسبت به توانایی و یادگرفتههای تلفظی قبلی؛ ث)استفاده از تجارب دیگر آموزگاران در این زمینه(آموزگاران هم پایهء دبستان محل کار باید در این زمینه فعالیت مداومی داشته باشند.
آموزگار برای دسترسی به این کلمهها میتواند به پنج منبع زیر توجه داشته باشد: الف)متن درس از نظر کلی کلمههای تازه و مشکل آن نسبت به توانایی ذهنی دانشآموزان؛ ب)چگونگی کلمههای معنی شدهء درس؛ پ)وضعیت دانشآموزان کلاس از نظر درک مفاهیم لغات درسهای گذشته و ضعف آنان در این زمینه؛ ت)تجارب گذشته خود و آموزگار در این درس و در این زمینه؛ ث)نظریات و تجارب گذشتهء آموزگاران دیگر در این درس و در این زمینه.
10-مشخص کردن کلمهها و نکاتی که از نظر املایی لازم است آموزش و توضیح داده شود: آموزگار برای دسترسی به این کلمهها میتواند به پنج منبع زیر توجه داشته باشد: الف)تمرینهای درس در زمینهء املا؛ ب)وضعیت کلی دانشآموزان از نظر مشکلات املایی در درسهای گذشته؛ پ)وضعیت کلی متن درس از نظر کلمهها و واژههای به کار رفته در آن؛ ت)تجارب گذشتهء خود معلم در این زمینه؛ ث)نظریات و تجارب گذشتهء آموزگاران دیگر در این درس و در این زمینه؛ 11-مشخص کردن کلمههایی که از نظر دستوری،انشایی و «به این نکته توجه کنید»درس حاضر و درسهای خوانده شده موردنیاز هستند.
تکلیف تعیین تکلیف برای تثبیت یاد گرفتهشدههای خواندن و گسترش واژگان از نظر تلفظی،معنایی و املایی باتوجه به مطالب تدریس شده و نیاز شاگردان کلاس(توضیح سادهء آموزگار در مورد هدف و نحوهء دادن انجام تمرینها)."