خلاصه ماشینی:
"اما این بهء معنی آن نیست که ما از اشاره بهء پارهای از جلوههای زیبای آن بگذریم و به برخی ابیات دلانگیز آن نظری نیفکنیم: ذکریا اخلاقی،در شعری شاد و امروزی،معلم را در انتزاعیترین توصیف چنین میستاید: باغ عطر از نفس سبز تو مینوشد بوی یک دشت شگفتی ز تو میجوشد در رگ کلک تو تا بر خط بیداری است جوهر خون شهیدان سحر جاری است اما محمد ابراهیم باستانی پاریزی، مورخی که در اینجا بهء صورت شاعر ظاهر شده است،شعر زیبای خود را بهء بیان واقعیتهای زمینی و گرفتاریهای روزمره معلم معطوف میکند و مقام او را چنین مینمایاند: چیست مقام معلمی که مبادا پای کسی تا بدین مقام رسیدن عمری با طفل بیارادهء لجباز بر سر افکار کودکانه،خمیدن مطلب هر درس را چو درزی بیکار بخیه زدن سال نو دوباره دریدن ملک الشعرا(بهار)نیز تعبیر خود را دارد و معلم را ظرف علم یا ناخدای بحر علم میشمارد: علم دریای ژرف گوهرزاست دل استاد ظرف آن دریاست تو که از نقشه بحر را نگری دان که ز اعماق بحر بیخبری تجربتها که ناخدا دارد نقشه از آن کجا خبر دارد شعرهای سیمین بهبهانی در«قدر استاد» را باید بهء تعبیر حافظ نوعی از«خلاف آمد عاد»دانست،چه در شعر او معلمی با ابراز عشق و علاقهء شدید به دانشآموزانش، غیرمستقیم بهء ترسیم چهرهء خویش میپردازد؛آنجا که از دیدن فقر مفرط دخترکی دانشآموز دلش به فغان میآید و مناعت طبع به او اجازه نمیدهد،فغان خویش را بر زبان جاری کند: خواستم بوسمش چهر و گویم ما د زاییدهء رنج و دردیم هر دو بر شاخهء زندگانی برگ پژمرده از باد سردیم لیک دانستم آنجا که هستم جای تعلیم و تدریس و پند است عجز و شوریدگی از معلم در بر کودکان ناپسند است با همه درد و آشفتگی باز چهرهام خشک و بیاعتنا بود سوختم از غم و کس ندانست در درونم چه محشر به پا بود جالب است که درست پس از شعر سیمین بهبهانی به شعری میرسیم از حسین بهزادی اندوهجردی که توصیفی بسیار زیبا از وضع یک معلم،اما با محتوای خلاف شعر قبل است."