Skip to main content
فهرست مقالات

نقش متدلوژی علوم تجربی در فعالیتهای اطلاعاتی

نویسنده:

(12 صفحه - از 51 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : تخمین، فعالیت‌های اطلاعاتی، علم، علوم تجربی، پوپر، امنیتی، متدولوژی، ابطال، تخمین‌های اطلاعاتی، صدق

خلاصه ماشینی:

"دلیل این امر آن است که خود تجارب‌ گذشته عبارتند از تعمیم‌هایی که بر مبنای‌ تعداد معدود و محدودی از امور واقع‌ (فکت‌ها)بنیاد گذارده شده‌اند و کیست که‌ بتواند صدق خود این تعمیم‌ها را تضمین‌ کند؟ بحث مختصر فوق به یک مسأله جدی‌ دامن می‌زند:اگر نظریه‌های علمی چیزی‌ بیش از تعمیم‌های استقرایی نیستند،در آن‌ صورت چگونه می‌توان صدق آنها را محقق و مقرر ساخت؟واقعیت‌های تجربی نمی‌توانند صدق تعمیم‌ها و گزاره‌های کلی را مقرر سازند زیرا همواره امکان کشف یک امر واقع‌ تازه که مبطل قضیه باشد وجود دارد. یک تحلیل‌گر امنیتی چگونه می‌باید تخمین‌های اطلاعاتی خویش را تمهید کند؟ آیا وی می‌باید کار را از بررسی دقیق و همه جانبه شواهد موجود و تجربیات گذشته‌ آغاز کند و آنگاه بر مبنای این داده‌ها به‌ اظهار یک نظر کلی مبادرت ورزد(به‌ عبارت دیگر از روش استقراء استفاده کند)؟ همچنانکه در بالا اشاره شد،غرض من‌ این است که نشان دهم این رهیافت به‌ مسائل امنیتی،خطا و نادرست است. * البته گاهی اوقات این قبیل عبارات را به‌ راحتی می‌توان تشخیص داد،مثلا در این‌ مورد: «یا جنگ درگیر می‌شود و یا نمی‌شود» ولی در اغلب موارد تشخیص این قبیل گرد گویی‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست:«ما تخمین می‌زنیم که احتمال بروز جنگ بسیار (*)برای آنکه دقیق‌تر سخن گفته باشیم می‌باید میان‌ همانگویی) ygolotvat ((که صدقش تنها به‌ صورت منطقی عبارت بستگی دارد)و گردگویی‌ ) msivrt ((که صدقش هم بواسطه صورت‌ منطقی عبارت و هم بواسطه معنای کلماتی است‌ که در آن بکار رفته)تفاوت قائل شویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.