چکیده:
ورود به کسب و کار،نیاز اقتصادی،کسب قدرت و اعتبار قدرت و اعتبار در جامعه و دستیابی به رضایت شغلی است که از بین این عوامل،دستیابی به رضایت شغلی مؤثرترین عامل زنان در ورود به کسبو کار است.همچنین ویژگیهای شخصیتی زنان کارآفرین استقلالطلبی،خلاقیت، توفیقطلبی و انعطافپذیری است،که از بین این ویژگیها،مؤثرترین ویژگی در توسعه کسب و کار زنان ایرانی توفیقطلبی است. از دهه 1980،تمایل به کارآفرینی برای کارآفرینی برای کاهش بیکاری رو به فزونی نهاده است زیرا با توسعه کارآفرینی فرصتهای اقتصادی جدید ظهور یافته و کسب و کارهای جدیدی پدید آمده است. در جامعه ما شمار فراوانی از افراد جامعه بیکارند.اما نیمی از جمعیت جامعه دارای وضعیت بحرانیتر است.زنان سهم ناچیزی از بازار کار ایران را دارا میباشند.ازاینرو توسعه کارآفرینی زنان بعنوان راهی برای برون رفت از بیکاری در کشور ضروری بنظر میرسد. این مقاله بخشی از یافتههای پژوهش میدانی تحت عنوان«طراحی الگوی توسعه کارآفرینی زنان در ایران1»است.دادههای این تحقیق در بین 139 زن کارآفرین ایرانی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه جمعآوری شده است. مقاله حاضر،به بررسی مهمترین دلائل فردی زنان ایرانی در توسعه کسب و کار پرداخته است و درنهایت پیشنهادهای لازم در ترغیب زنان به ورود به کسب و کار ارائه شده است. نتایج آزمونهای آماری بیانگر آن است که انگیزهها و اهداف ترغیب کننده زنان در
خلاصه ماشینی:
"جدول 3-آمار توصیفی و اولویتبندی عوامل مربوط به انگیزهها و اهداف مؤثر در توسعهء کارآفرین زنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه در جدول فوق مشاهده میشود مؤثرترین انگیزهها و اهداف زنان در توسعه کارآفرینی براساس(آلفا-00% و df-2 به ترتیب درجه اهمیت،دستیابی به رضایت شغلی، کسب و قدرت و اعتبار در جامعه و نیاز اقتصادی است.
نتایج این بررسی بیانگر آن است که زنان کارآفرین ایرانی با ویژگیهای شخصیتی اشاره شده کسب و کاری را شروع مینمایند و براساس ویژگی توفیق طلبی که ویژگی غالب آنان است زمینه لازم را جهت توسعه کسب و کار فراهم میسازند.
همانطور که نتیجه این تحقیق نشان داد در مرحله اولیه،ایده کارآفرینی در زنانی با ویژگیهای شخصیتی هم چون توفیق طلبی،خلاقیت،استقلالطلبی و انعطافپذیری شکل میگیرد و باتوجه به تجربیات،تحصیلات و سرمایه انسانی خود با اهداف و انگیزههایی مانند تأمین نیاز اقتصادی،دستیابی به رضایت شغلی و کسب اعتبار و قدرت در جامعه خلاءها و فرصتهای بازار را شناسایی مینمایند و در مرحله دوم به اقدامات عملی دست میزنند و باتوجه به امکان سطح ریسکپذیری و بسیج منابع،استراتژی و ساختار کسب و کارشان را تدوین میکنند آنچه در این مدل مورد توجه قرار گرفته است تأمین منابع توسط زنان ایرانی است که معمولا در این مدل مورد توجه قرار گرفته است تأمین منابع توسط زنان ایرانی است که معمولا در این رابطه زنان با مشکلات متعددی روبرو میباشند و این مسئله در میزان ریسکپذیریشان نیز تأثیرگذار است و سطح ریسکپذیری آنان را کاهش میدهد."