Skip to main content
فهرست مقالات

سینما: گفتگوی گودار با سولاناس و گفتگوی سولاناس با گودار

گزارشگر:

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، گودار ، سولاناس ، فیلمسازی ، گفتگوی گودار با سولاناس ، گفتگوی سولاناس با گودار ، سولاناس و گفتگوی سولاناس ، آمریکا ، سیاسی ، بیننده‌ای

خلاصه ماشینی:

"" یعنی ما رودرروی فیلمی ببرای بیان،یا برای ارتباط،نایستاده‌ایم بلکه در برابر فیلمی‌ که از جا جنبیدن و عمل کردن سخن می‌گوید قرار داریم،فیلمی برای آزاد سازی و رهایی،" گودار:"چه نوع مشکلاتی را تجربه کردید؟" سولاناس:"گذشته از تمامی مشکلات مشترک و معمول در زمینه تولید اقتصادی هر دستاوردی،می‌توانم بگویم که بزرگترین مشکل،فایق آمدن بر اتکاء ذهنی خودمان بر الگوهای سینمایی خارجی بود. این اتکاء که‌ جنبهء اساسا زیباشناسی دارد باعث می‌شود که فیلم ما در مقابل فیلمهای آمریکایی و اروپایی قرار گیرد که هم عدم اتکاء آن را نشان می‌دهد و هم محدودیتش به شمار می‌رود. آیا این نوع فیلمسازی را هم نظام حاکم‌ می‌تواند در درون خود تحلیل برد و آب از آب تکان نخورد؟" گودار:"بله،این فیلمها نیز بازیچه‌ای در دست نظام حاکم می‌شوند زیرا فیلمها به اندازهء کافی قوی نیستند و در ربطه با امکانات بالقوهء کشش‌های فریبندهء نظام‌ حاکم،توانایی چندانی ندارند و به زودی دست و پا بسته در تور از پیش آمادهء ارتجاع‌ می‌افتند. ضروری است که افزون به ساختن این نوع فیلم برای کارگران، آنان از دیدن و پرداختن پول برای فیلمهای بی‌معنی و مزخرف نظام حاکم در روزهای‌ یکشنبه خودداری کنند. " سولاناس:"چرا با افرادی کار می‌کنید که سروکاری با فیلمسازی ندارند؟" گودار:"زیرا با توجه به زبان فیلمسازی،در هالیوود یا در مسفیلم یا در هر جای‌ دیگر،تعداد انگشت‌شماری افراد هستند که زبان،نحوهء سخنگویی خودشان را بر تمامی‌ جمعیت مردم تحمیل می‌کنند و دور شدن از این گروه کوچک و گفتن این‌که‌"من فیلم و سینمای متفاوتی می‌سازم‌"کافی نیست..."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)