خلاصه ماشینی:
"نکته نگرانکنندهتر در فرضیه هانتینگتون این است که وی عقیده خود مبنی براینکه باید تمامی دنیا را از جایگاهی خاص از هرگونه تعلقات عادی و وفاداری پنهان مورد بررسی قرار داد،را حقیقت محض میداند و تصور میکند که دیگران سراسیمه به دنبال پاسخهاییاند که وی قبلا آنها را یافته است.
فصاحت و بلاغت چرچیلی به گونهای نامناسب از سوی مدعیان رزمندگی در غرب و بخصوص آمریکا مورد استفاده قرار مییگرد تا روحیه جنگ علیه به اصطلاح متنفرین از آمریکا،خرابکاران و غارتگران منافع آنها را ترغیب کنند،بدون اینکه کوچکترین توجهی نسبت به تاریخهای پیچیدهای داشته باشند که در عین اینکه با چنین نظری مخالفند از یک سرزمینبهسرزمین دیگر نفوذ کرده و در این فرآیند مرزهایی را که ظاهرا میبایست انسانها را در کمپهای تسلیحاتی مختلف قرار دهند پشت سر گذاشتهاند.
برای مثال احساسات جاهلانه و دانش کاملا پیشرفته میتوانند به اشکال مختلف با یکدیگر جمع شده و مرز مستحکم کاذبی را میان غرب و اسلام و حتی میان گذشته و حال و ما و آنها جلوهگر سازند،با بدون اینکه لازم باشد اشارهای به مفاهیمی چون هویت و ملیت کرد که هنوز در مورد آنها بحثها و مخالفتهای پایانناپذیری وجود دارد.
اما در عین حال چنین تفکرات پر از ابهام و بدبینی که ما به آنها متوسل میشویم،به تندرت راهحلهای علمی و مناسبی را درخصوص معضلاتی که در حال حاضر با آن روبروییم پیش پای ما میگذارند و اینچنین است واژهها و عباراتی نظیر جنگهای صلیبی،نیکی در تضاد با شرارت،آزادی در مقابل ترس،که از ادعای هانتینگتون مبنیبر رویارویی میان اسلام و غرب بیرون کشیده شده و در سخنرانیهای روزهای اول حادثه 11 سپتامبر به کار برده میشد."