خلاصه ماشینی:
"1-چه کنیم که تماشاگر بیشتری جذب سالنهای نمایش شود؟ 2-فروش بلیت چه تأثیری به لحاظ کیفی و کمی به روند و رشد تئاتر کشور دارد؟ 3-رابطه متقابل هنرمند و تماشاگر چگونه باید شکل بگیرد؟ فرشید ابراهیمیان(رییس کانون ملی منتقدان تئاتر) 1-هر هنری برای ارتباط با مخاطب باید از ارزشهایی برخوردار باشد.
اگر نمایش کار کنید،گروه تئاتر حرفهای باشد و این گروه تئاتر،ارتزاقش از طریق گیشه باشد،فروش بلیت چون معیشیت گروه را تعیین میکند حرف اول و آخر را میزند؛اما اگر تئاتر کار کنید و بخواهید مخاطب داشته باشید به شرطی کارت دعوت به مخاطب ندهند تا مخاطب کمی بیاید در آنجا چون مجبور هست مقداری از معیشت زندگیش را خرج کند و فرهنگ را بخرند و ببینید،آنجا تعداد فروش بلیت تعیینکننده نوع ارتباط شما و علاقه مخاطبان بر اثر شماست که چند پارامتر در این عامل مؤثر است.
ضمنا تئاتر را باید به مدارس برد و تماشاگر آن را بدینگونه تربیت کرد؛ اما این اقدامات لازم برای جذب مخاطب تنها هنگامی مؤثر خواهد بود که امکان اجرای انواع نمایشها نیز به وجود آید و بدینترتیب یک مدیر تئاتری بتواند برنامههای سالن خود را باتوجه به خواستهای گوناگون مخاطبان طراحی نماید؛یعنی جا برای عرضه هرگونه نظر و عملی در عرصه تئاتر فراهم باشد.
بدونشک مخاطب خریدار بلیت در مقابل کالایی که به او عرضه میشود عکس العمل واقعیتری نشان خواهد داد و همچنین هنرمند نیز وقتی کار او با این روش محک بخورد حس مسئولیت بیشتری خواهد داشت؛اما این اتفاقات در جایی رخ خواهد داد که امکان فعالیت آزادانه و اجرای به هنگام وجود داشته باشد و نه وقتی که برای یک اجرا،حداقل باید یک سال در نوبت باشی و توانایی حفظ گروه نمایش را نداشته باشی."