خلاصه ماشینی:
"اما از آن جایی که پیرگینت تمرکز ذهنی و گفتاری ندارد و ذهنش به همهجا،همه کس و همه چیز سر میزند،وظیفه خود تماشاگر یا خواننده است که تکههای طولانی گفتار او را همانند یک پازل به هم جور کند و به نمایهء نهایی موضوع موردنظر ایبسن شکل دهد.
در نتیجه،پیرگینت یک روان تقسیم شده دارد و این عارضه،آرزو و کشمکشی را برای به هم پیوستن این دو نیمه،یعنی یکی شدن پیرگینت با«وجود مجازی ثانویه»خویش در ذهن خوانند دامن میزند و سبب میشود به تدریج در ذهن او برای طی طریق این پرسوناژ از مبدا(صحنه اول)تا تحقق نهایی یک چیز ایدهآل،که باید نویسنده برای او در نظر گرفته باشد،یک خط داستانی کلی به تصور در میآید.
»8 صحنه اول نمایشنامه«پیرگینت»اثر ایبسن در بستر طبیعت و کنار«مادر»آغاز میشود،متعاقب آن موقعیتهای دیگری شکل میگیرد که گویی قرار است جهانی تمثیلی شامل مکانها،فضاها،آدمها و موجودات گوناگون بهانههایی توضیحی و تاویلی برای دادههای دنیای این آدمها باشند و در پایان،باز در دامان طبیعت و بعد از یک چرخه طولانی آدمهای نمایش،مخوصصا پیرگینت کنار مادر و همسری یگانه در یک ارزیابی جدید و نهایی تحلیل شود.
»9 اصرار ایبسن بر ویژگی تخیلی این نمایشنامه و اشاره به جادوگران-صرفنظر از آن که اگر چنین نمیبود هرگز شکل نمیگرفت-بر میگردد به اینکه این آدمها راهی ذهنی و خودپندارانه برای خارج شدن از عرف و قواعد طبیعی زندگی برمیگزینند که هنجار همانگ و متناسب با خصایل و خصایص بشریشان را که ارتباط مسقیم و تنگاتنگی با طبیعت دارد،پس میزند و به جای آن قواعد،آداب و رویکردهایی را جایگزین میکند که همگی نقض کنندهء طبیعت و هستی و روند غایتمند آن است."