چکیده:
بارها تصمیم گرفتم به خاطر توانمندیها و زیباییهای فوق العادهی کویر«میقان»اراک،مطالبی را برای مجله ارسال کنم، ولی احساس کردم،اگر این مطالب را در قالب حرکتی آموزشی یا بازدید علمی دانشآموزی که تقریبا هرسال در یکی از دبیرستانهای محل تدریسم،انجام میپذیرد ارائه دهم،هرچند از لحاظ نظری قدری طولانیتر میشود،ولی شاید برای خوانندگان جذابتر باشد. امید است چنین شود.
خلاصه ماشینی:
"منشأ مادهی معدنی مطالعات جدید بیانگر این امر هستند که آب به دو صورت در فرورفتگی میقان-که به اعتقاد برخی صاحبنظران،بخشی از یک دریاچهی قدیمی بوده است که به علت کمی بارندگی و تبخیر زیاد و رسوب اصلاح در سطح دریاچه ظاهر شده است-و در داخل این حوزه تجمع پیدا میکند:یکی توسط رودخانهها،و دیگری تراوش از طریق آب از زیرزمین به داخل فرورفتگیها به علت بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در منطقه.
پس از شرح مطالب-البته خلاصهتر از آنچه در این مقاله آورده شده است-و مشاهدهی ماشینها و بولدوزرهایی که در حال بهرهبرداری یا جادهسازی بودند و گرفتن تعدادی عکس دستهجمعی و طبیعی از پرندههایی که داخل آب دریاچه میچرخیدند و نیز از سطح شورهزار،این محل را ترک کردیم و به ابتدای جادهی ورودی به کویر میقان که در مجاورت کارخانه قرار داشت،رفتیم تا دانشآموزان با یکی دیگر از ظرفیتهای این منطقه آشنا شوند.
دیگر عوامل تخریبکنندهی تالاب عبارتاند از:کشف ذخایر معدنی قابل توجه سولفات سدیم و بهرهبرداری از آن،جادهکشی، پخش باقیماندههای خشکشدهی حاصل از بهرهبرداری گچ،نمک، و سولفات سدیم توسط باد رد منطقه و استعداد و قابلیت این منطقه برای اجرای پروژههای متعدد دیگر مرتبط با معدن،نبود هماهنگی بین سازمانها و ارگانهای دولتی،رها شدن پساب خروجی تصفیهخانهی فاضلاب اراک که در مجاورت کویر قرار دارد،وجود فرودگاه اراک با آلودگی صوتی که ایجاد میکند.
باتوجه به تنوع پدیدههای طبیعی در کویر میقان که محیطی جذاب برای دانشآموزان بود و با تأکید بر ارزشیابی از تمام حرکات و رفتارهای آنها،از جمله مشاهده و طرح سؤالات دقیق و توجه به مطالب ارائه شده،آنها با شور و اشتیاق فراوان در این کلاس میدانی شرکت کردند و با یاداشتبرداری از مطالب ارائه شده و عکس گرفتن، حضور فعال خودو را نشان دادند."