خلاصه ماشینی:
از نامه های شیخ سلیم نیز اندازه از رجال صحاح ششگانه اهل سنت و نیز از گرایش های مذهبی اسناد مهم ترین منابع حدیثی هم مذهبان خود ناآگاه است که با نگارش نامه پانزدهم به یک عالم بزرگ شیعی, یادآور می شود: (وکان الأولی [بک] أن تذکر اولئک الرجال بأسمائهم, و تأتی بنصوص أهل السنة علی کل من تشیعهم والاحتجاج بهم…)؟!52ما بی آن که بخواهیم ـ به پشتوانه این گمان خوش باورانه که پیشتازی در علوم گوناگون اسلامی الزاما از آن پیروان کدام مذهب و یا اساسا دلیل حقانیت آن علم یا آن مذهب است ـ خود را درگیر یک بحث بیهوده, جنجالی و پایان ناپذیر کنیم و یا درنگ در اعتراف و اقرار سه دانشمند بزرگ رجالی شیعه, سید محسن امین,53 علامه مامقانی54 و علامه شوشتری55 را پیش بکشیم که اهل سنت در کار شناسایی و ترجمه رجال حدیث, ضبط درست نام آنها و دیگر مباحث جانبی علم رجال, چیره دست تر و آگاه ترند,56 باز هم نمی توانیم چشم خود را بر روی این واقعیت ساده و همه کس فهم ببندیم که یک مراجعه ساده و سطحی به کتاب هایی چون تهذیب الکمال, سیر اعلام النبلاء, تاریخ الاسلام, میزان الاعتدال, لسان المیزان و تقریب التهذیب که هرکدام حجمی سنگین و شرح حال هایی گسترده دارند, بس است تا حتی یک دانشجوی در آغاز راه تحصیل علوم دینی ـ از جمله, علم رجال ـ دریابد کدام یک از راویان, گرایش های شیعی داشتند و مورد احتجاج و استناد محدثان و گردآورندگان بزرگ حدیث اهل سنت بوده اند, چرا که کتاب هایی چون تهذیب الکمال و تقریب التهذیب, تنها دربردارنده نام رجال صحاح ششگانه اند و صرف وجود نام یک راوی شماره دار در این دو کتاب که به جرح و تعدیل و گرایش های مذهبی تک تک محدثان نیز می پردازند, برای پی بردن به تشیع او و نیز مورد احتجاج و استناد بودنش کافی است.