خلاصه ماشینی:
"نکته حائز اهمیت این است که افراد قبیله برای مشخص کردن کلانهای خود البسه خاصی به کار میبرند و در موارد خاصی از آنها استفاده میکنند.
قبیله "کیکویر"در کنیا بعضی درختان را مقدس و دارای روح میپندارند،و برخی از اهالی آن قبیله،بوته "کدو"را توتم خود میشمارند و معتقدند که جد اولیه آنها از کدو بیرون آمده است.
همچنین استفاده فراوان از علائم و نشانهها به عنوان سمبل خوشبختی و یا دوری کردن از بدیها که در میان مردم سراسر دنیا مرسوم است به نوعی از اصول فرهنگی توتمیسم نشأت گرفته و به خوبی تأثیر ادیان ابتدایی را بر روی فرهنگ ملل متمدن امروز نشان میدهد.
ویل دورانت در اینباره معتقد است:"توتم که عنوان شعاری و رمزی داشته،علامت مفیدی برای خویشاوندی ملتهای اولیه بوده و پس از آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) رفته رفته،از جنبه دینی خود خارج شده،عنوان علامت خوشبختی یا نظر قربانی پیدا کرده یا همچون شیر و عقاب،وارد علامت پرچمهای پارهای از دول گشته،یا مانند گوزن علامت جمعیتهای برادری شده و یا به صورت حیواناتی بیزیان نماینده استواری یا جنبش لجوجانه بعضی از احزاب سیاسی شده است.
آدولف باستیان،مردمشناس آلمانی که در میان بومیان آفریقا زندگی کرده،درباره منشأ تقدس فتیش گفته است:"اعتقاد به سعد و نحس برای فرد بدوی امری اساسی بود،اگر شخص در آب میافتاد و با چنگ انداختن به شاخه درختی،که روی آب آویزان بود،خود را نجات میداد این واقعه اثر عجیبی در روحیه وی میگذاشت.
اما نکته حائز اهمیت در میان این مردم،این است که آنها به خدایان فراوانی اعتقاد دارند که در سطوح میانی بین (به تصویر صفحه مراجعه شود) اولورون(خدای برتر)و مردم در حرکت و گردشند."