چکیده:
هدف اصلی از انجام این تحقیقی بررسی و برآورد شدت و جهت عوامل سازمانی ، محیطی وفردی بر استرس مدیران مدارس متوسطه استان سمنان بوده است . برای این منظور اطلاعات مقطعی در سال 1382 - 1383 یا نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان تمام مدیران مدارس متوسطه جمع آوری شده است . نتایج حاصل حاکی از آن است که ضریب هم بستگی عوامل سازمانی ، محیطی و فردی با استرس به ترتیب 0.82 ، 0.77 ، و 0.66 به ترتیب بیشترین مقدار ضریب هم بستگی را با استرس نشان می دهند . درون عوامل محیطی ، عناصر گرانی و تورم در جامعه با ضریب هم بستگی 0.71 بیش ترین ضریب هم بستگی را با استرس داشته است . در میان عوامل فردی عناصر سن ، جنس ، سابقه ی مدیریت ، رشته ی تحصیلی و مدرک تحصیلی با استرس تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشده است . نتایج حاصل از الگوی رگرسیون خطی چند متغییره برآورده شده استرس ، بر حسب عوامل سازمانی ، محیطی و فردی نشان داده است که ضریب عوامل سازمانی در سطح معنای کم تر از 1 درصد ، ضریب عوامل محیطی در سطح معنای کم تر از 2 درصد و ضریب عوامل فردی در سطح معنای حدود 18 درصد بر استرس اثر مثبت دارند . در اینمیان شدت اثار عوامل سازمانی ، محیطی و فردی بهترتیب 0.29 ، 0.48 و 0.21 بوده است . بنابراین ، اثر شدت عوامل سازمانی بر استرس مدیران بیش تر از سایر عوامل بوده است . عوامل مورد بررسی حدودا 78 درصد از تغییرات یا نوسانات استرس را توضیح داده یا پیش بینی می کنند . به عبارت دیگر سهم اثرات سایر حذف شده از الگو ( کنترل شده یا غیر قابل کنترل ) کمتر از 22 در صدد بوده است . در نتیجه ، پیشنهاد می شود تا برای کاهش یا کنترل استرس مدیران مدارس ( که خود موجب کاهش بهره وری و اثر بخش می شود) به ترتیب اولویت به عوامل سازمانی ( حقوق و مزایا ، امکانات آموزشگاهی و حجم کار ) و عوامل محیطی ( گرانی و تورم در جامعه ) توجه شود . چون مهم ترین عامل محیطی گرانی و تورم در جامعه مطرح شده است و این عامل یک پدیده کلان اقتصادی کشور بوده و در بلند مدت کنترل می شود ، می توان به افزایش نسبی سطح حقوق و مزایای مدیران مدارس توجه کرد .
خلاصه ماشینی:
"-Borg and Riding (1993) -Cooper and Marshall (1976) -Rees (1995) -MacFadyen, MacFadyen and Prince (1996) -Groot , Maassen van den Brink (1999) -Blais (2002) -Leontaridi and Ward (2002) -Marrion (2003) بلایس (2002) از مدل استرس و غلبه لازارس و فولکمن 1 مطرح شده در سال 1984 برای توضیح فرآیند تصمیم شخصی استفاده کرد.
14 14/0 روابط انسانی ضعیف منبع: بر اساس جدول 2 و با استفاده از نرم افزار اکسل برآورد شده است همانگونه که در جدول 4 مشاهده میشود، در بین عوامل سازمانی، حقوق و مزایای ناکافی، وسایل و امکانات آموزشگاهی محدود و حجم زیاد کاری با ضرایب همبستگی به ترتیب 76/0، 72/0 و 66/0 بیشترین همبستگی را با استرس داشتهاند.
برای بررسی و برآورد عوامل سازمانی، محیطی و فردی با استرس مدیران مدارس متوسطهی استان سمنان از اطلاعات مقطعی در سال 1382-1383 استفاده شده است.
نتایج بهدست آمده در جدول شمارهی 5 خلاصه شده است: -Organizational Factors(OF) -Environmental Factors (EF) -Individual Factors (IF) جدول5ـ نتایج حاصل از برآورد الگوی استرس مدیران مدارس متوسطه استان سمنان سطح معنا در نقطه های بحرانی (P-Value) آماره تی استیودنت t انحراف معیار شدت اثر متغیرهای توضیحی 0003/0 85/3 13/0 4856/0 عوامل سازمانی 001/0 47/3 14/0 4754/0 عوامل محیطی 18/0 38/1 15/0 2083/0 عوامل فردی منبع: بر اساس جدول 2 و 3 و با استفاده از نرم افزار اکسل برآورد شده است بر اساس جدول 5 مشخص میشود که شدت اثر عوامل سازمانی (49/0) بر استرس مدیران از سایر عوامل بیشتر بوده است."