چکیده:
این پژوهش به بررسی و مقایسهء مؤلفههای رفتار اخلاقی در حوزهء ورزش قهرمانی کشور از دیدگاه گروههای آزمودنی(قهرمانان،مربیان،مدیران ورزشی و مدرسان)میپردازد.برای توصیف وضع موجود و دستیابی به وضع مطلوب،از پرسشنامهء دوبعدی محقق ساخته با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی(درصدی) استفاده شد.روش تحقیق حاضر توصیفی-مقایسهای است.حجم جامعهء آماری تحقیق 570 نفر،شامل اعضای تیمهای ملی بزرگسالان،مربیان تیمهای ملی،روسای فدراسیونها و مدرسان دانشگاه است. نمونهء آماری تحقیق نیز براساس جدول تعیین نمونهء کرجسی و مورگان(20)،373 نفر است.برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی،تست لوین و کلموگروف اسمیرنوف،تحلیل عاملی،تحلیل واریانس یک سویه و توکی استفاده شد.یافتههای توصیفی نشان داد که وضعیت موجود رفتار اخلاقی در مؤلفههای رفتار اخلاقی در حد متوسط(31/44)است.همچنینگروههای آزمودنی با روشهای ارائه شده برای دستیابی به وضع مطلوب در حد زیادی(24/74)موافقاند.براساس نتایج آزمون فرضیهها بین دیدگاه آزمودنیها در حیطههای شناختی(1%> P )،عاطفی(3%- P )و رفتاری(000/0> P )وضع موجود و در حیطهء عاطفی(1%> P )وضع مطلوب معنیدار بوده است.همچنین نتایج مقایسهء مذکور در حیطههای شناختی(714/0- P )و رفتاری(1/0- P )وضع مطلوب معنیدار نبوده است.
خلاصه ماشینی:
"نخست روشهای توسعۀ رفتار اخلاقی با توجه به مبادی رفتاری و حوزۀ مطالعاتی و متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش،در حیطههای سهگانۀ شناختی،عاطفی و رفتاری ارائه(7)و پس از معرفی روشهای به کار گرفته شده،دیدگاه آزمودنیها(مدرسان،مدیران ورزشی و ورزشکاران تیمهای ملی بزرگسال) در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب توصیف و مقایسه میشود.
متغیرهای پژوهش کلیۀ روشهای ارائه شده برای توسعۀ رفتار اخلاقی در حوزۀ ورزش قهرمانی کشور،در سه حیطۀ شناختی(معرفتی)،عاطفی(نگرشی)و رفتاری از طریق تحلیل عاملی در سه دسته مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج و یافتههای تحقیق در بررسی روشهای توسعۀ رفتار اخلاقی،نخست متغیرهای حیطههای سهگانۀ شناختی،عاطفی(انگیزشی)و رفتار(عملی)در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب توصیف شده،سپس نتایج مقایسۀ دیدگاه آزمودنیها در حوزۀ ورزش قهرمانی کشور بین متغیرهای تحقیق نشان داده شده است.
الف-یافتههای توصیفی 1-الف-وضع موجود (1)- ANOVA (2)- Kolmogorov Smirnov (3)- Ststistical Psychlogy For Social Science منظور از بیشترین میانگین در یافتههای توصیفی این است که در حال حاضر از روش های توسعۀ رفتار اخلاقی در حوزۀ ورزش قهرمانی نامبرده بیشتر استفاده شده است.
به احتمال زیاد باتوجه به حضور قهرمانان و مربیان در محیط داخلی حوزۀ ورزش قهرمانی وضع موجود را به نسبت در حد خوب ارزشیابی میکنند، ولی به نظر میرسد دیدگاه مدرسان باتوجه به دیدگاه تخصصی و آشنایی بیشتر با ملاکهای رفتار اخلاقی واقعبینانهتر باشد،در حالیکه در زمینۀ ترسیم وضع مطلوب دیدگاه آزمودنیها در حیطۀ شناختی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
دربارۀ بررسی وضع مطلوب حیطۀ رفتاری نیز یافتههای ملا محمد(1379)مبنی بر نقش مؤثر مربیان در تربیت قهرمانان،طالبیان (1383)در زمینۀ تعیین الگوهای رفتاری ورزشکاران و ارزشیابی عملکرد اخلاقی آن مشابه است و تحقیق اشنایدر(1991)،صبوری(1383)با نتایج این تحقیق همخوانی دارد."