خلاصه ماشینی:
"در چارچوب تکنیک،عامل زمان برای نویسنده،همچون دیگر نویسندگان نحلۀ رمان نو،رکنی از ارکانداستان به شمار میآید و با ذهنی بار گرفته از«گذشته»،زمان رفته را با اکنون و حالای لحظۀ نوشتن درهممیآمیزد-این همامیزی را در شخص راوی نیز اعمالکرده:ماجراگاه از زبان اول شخص است و گاه از زبانسوم شخص.
پیشتر از این،دو دفتر شعر البیاتی در ایرانمنتشر شده است:آوازهای سندباد،ترجمۀ دکترمحمد رضا شفیعی کدکنی(تهران،نیل،1348 ش)وشعرهای تبعید دفتر یکم برگزیدهای از پنج دفتر شعرابریقهای شکسته،شکوه کودکان و زیتون را باد،آنکه میآیدو نمیآید،دفتر فقر و انقلاب و مرگدر زندگی است میباشدو دفتر دوم برگزیدۀ دو مجموعۀ شعرهای تبعید و چشمانسگان مرده.
بیشتر زندگی او درکوچ و تبعید گذشته است و پس از ناظم حکمت،شاعرترک،شاید هیچ شاعری از این مناطق به اندازۀ او دربیرون از کشور خویش شهرت و محبوبیت به دستنیاورده باشد.
شخصیتهایعرفانی ماه شیراز حلاج(که در شعر وی جایگاهی ویژهدارد)،عطار،سهروردی و شمس تبریزی هستند:؛هم بینوایان جمع شدند/برگرد حلاج و برگرد آتش/در این شب تب زده از چیزی/که میآید یا نمیآید/ازورای دیوارها»."