خلاصه ماشینی:
«علمهرمنوتیک»حکایت سیر تاریخی این علم است که بهقلم نویسندهای توانا و صاحب نظر در علم هرمنوتیکبه رشته تحریر درآمده و با این که از منابع اولیهی اینعلم در دههی هفتاد به شمار میرود،اما به واسطهآگاهی مؤلف از هرمنوتیک و نظارت دو تن ازنظریهپردازان آن،همان طور که پالمر اشاره نموده است،به عنوان متنی کلاسیک در میان متون مربوط بههرمنوتیک،جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاست.
(صص 41-19) به طور کلی دانش هرمنوتیک(به عنوان یک مسألهفلسفی)متضمن مسائل عقلی عمدهای است کهمیتوان آنها را به شکل زیر عرضه نمود: 1-ماهیت یک متن چیست؟ 2-فهمیدن چه معنایی دارد؟ 3-چگونه فهم و تفسیر از طریق پیش فرضها وعقاید(افق)مخاطبان تفسیر متن،تعین مییابند؟دراکثر نگارشهای هرمنوتیکی از دوران اولیه تا زمانحاضر،این مسایل به نحوی از انحا مورد تأملاندیشمندان تفسیری قرار داشته و هر کدام بر مبنایپیش فرضها و انتظارات خود،پاسخ جداگانهای به آنهادادهاند و بالاخره به گفتۀ پل ریکور«مسألهیهرموتیک جایی آشکار میشود که حرکتی از بد فهمیبه سوی فهم بهتر وجود داشته باشد.
5در قرآن بهداستان او اشاره شده است: «اذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناهمکانا علیا»(مریم56/) با تغییر نگرش معرفتی انسان به پدیدههایخارجی و تأمل در متون و دانشهای پیشین که به دنبالجنبش اصلاح دینی و نهضت تجدید نظر علمی مطرحشد،دانش هرمنوتیک نیز دچار تحول گردیده و دایرۀکاوشهای تفسیری،بیش از پیش گسترش یافت.
گادامر معتقد است:«شلایر ماخر نخستین کسیبود که هرمنوتیک را همچون علاقهی مشترک افرادانسان به زمینهی اصلی آنچه به خطر افتاده-که به گونهایخاص از نظر شلایر ماخر حقیقت متون مقدس بود-مطرح کرد.