خلاصه ماشینی:
ابتداء جلوههایگوناگون این پدیده پیچیدۀ انسانی را در نزد اعراببررسی میکند عشقهای هوسآلود امرؤ القیسعشقهای بیآزرم و لجام گسیختۀ هوسآلود جامعه بنی امیه را درمطالعه میگیرد سرانجام این نوع عشقها را در قیاس با(به تصویر صفحه مراجعه شود)عشق«عذری»عشقی پرده در و فسادانگیز دانسته وبالعکس عشق«عذری»را عشقی ساده،مردمی و تاحدودی عفیف فرانموده است عشقی که کمتر به وصالو کامجویی اندیشیده،بل بیشتر منفعلانه به توصیفمعشوق پرداخته معشوقی که گهگاه همچون نقشی بردیوار عمل میکند(ص 20)نویسنده معتقد است اینهیولای عشق عذری هرگز به طور مطلق فرو نمرد بلکهبعدها در وجود حلاج بند گسیخت و ناگهان در روحصوفیان ایران حلول کرد(ص 23).
نویسنده از غم نیز تعریفی ارائهنمیکند خرد چه نوع غمهایی را از دل بیرون میکند؟غمی را که رودکی و کسایی و ابو شکور و بشار مرغزیمطرح میکند با غمی که مولانا و حافظ مطرح میکندچه تفاوتهایی دارد؟ {Sدمی با غم بسر بردن جهان یکسر نمیارزد#به می بفروش دلق ما کزین بهتر نمیارزدS}/145حافظ سایه {UU}وسوسۀ عاشقی مجتبی بشر دوست {Sعمریست تا به راه غمت رو نهادهایم#روی و ریای خلق به یکسو نهادهایمS}حافظ {Sلذت داغ غمت بر دل ما باد حرام#اگر از جور غم عشق تو دادی طلبیمS}{Sچون غمت را نتوان یافت مگر در دل شاد#ما به امید غمت خاطر شادی طلبیمS}/358حافظ {Sجایی که تخت و مسند جم میرود به باد#گر غم خوریم خوش نبود که بد که میخوریمS}/362حافظ نویسنده در این بخش به نحو مبالغهآمیزی ایرانرا مهد خرد و خردورزی مطرح کرده،و یونان را که مهدعقلانیت فلسفی است وامدار کشور ما دانسته استنویسنده در این بخش شدیدا از آراء و آثار دکترزرینکوب،خاصه کتاب کار نامهی اسلام ایشان متاثراست.