خلاصه ماشینی:
از موهبت بخش دیگر هستی بینصیب خواهدماند،از اینرو اگر آدمی در تلاش برای بهره یافتن بیشتراز حیات است،باید خود را با قبول متناقضات هستی بهآزادی نزدیک کند،در آن صورت لحظات سرشاری زاسرور و شادمانی نصیب او خواهد شد و میتواند بهپارهای از حقیقت دست یابد،زیرا با قبول متناقضهایزندگی،جزمیت و قطعیت حذف و نسبیت جایگزین آنتمیشود آنگاه باور خواهد کرد که حقیقت در نزد همۀانسانهای روی زمین است و هر کس با بهرهای که ازآن دارد خود را به کمال نزدیک میکند،این مسأله بهشکل بارزی در حوزۀ دین خود را نشان میدهد،آدمیدر عین باور و اعتقاد به معاد،به معاش میاندیشد و درعین تأمین معیشت مادی به فکر ذخیرت اخروی است،این حرکت موجب حذف یکی و اثبات دیگری نیست،بلکه موجب کامل شدن زندگی میشود.
سؤالهایی که مؤلف در این فصل طرح میکند،سؤالهایی اساسی و مهم هستند،اما شامل همۀسؤالهایی نیست که در زمینه هنر متناقضنمایی خاصهمتناقضنمایی در شعر مولانا وجود دارد.
در این راه(به تصویر صفحه مراجعه شود)کوشش مؤلف کامل است او با آوردن شواهد مثالیمناسب از نظامی،سنایی،خاقانی،عطار و مولانا بهتبیین موقعیت متناقضنمایی ابیات میپردازد اما بهطور دقیق به ویژگیهای زبان متناقضنما نمیپردازد.
اگر مؤلف با بینشی و معرفتی فلسفی ارکان اصیلنظام متناقضنما را تحلیل و بررسی میکرد،شایدچندان ضروت نداشت تا شواهدی زیادی از اشعار مولویذگر کند،زیرا با دانستن چگونگی و چرایی شکلگیریمتناقضنمایی در هنر،خواننده با دنیای دیگر که آن هماصیل است،آشنا و به سهم خود بهرهمند میشود و آنگاهمیتواند این نمود و جلوه هنری را در بسیاری از هنرها و متناقضنمایی در شعر فارسی امیر چناری نشر فروزان روز،1377 &%01909AMKG019G% اشعار زبان فارسی مشاهده کند.