چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاههء ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیشدبستانی در حیطهء رویکرد به یادگیری برای دانشآموزان پیشدبستانی دختر و پسر عادی و کمتوان ذهنی اجرا شد.روش:نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 1193 دانشآموز و پیشدبستانی(1022 دانشآموز عادی و 171 دانشآموز کمتوان ذهنی)دختر و پسر سازمانهای آموزشوپرورش شهر تهران،شهرستانهای تهران،آذربایجانشرقی،اردبیل،گیلان،مازندران،مرکزی،همدان و سمنان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و سیاههء مذکور در مورد آنها تکمیل شد.برای تحلیل سؤالهای و برآورد ویژگیهای روانسنجی مؤلفههای پرسشنامه،از مدل کلاسیک آزمون استفاده شد.همسانی درونی مقیاسها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برآورد شد.یافتهها:ضرایب همسانی درونی مؤلفههای پرسشنامه به ترتیب برای مؤلفه کنجکاوی و علاقه 0/96،تعمق و تفسیر 0/95 است.در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت از جملهء این تحلیلها میتوان به تمایزگذاری گروهی اشاره کرد.تفاوت بین میانگین نمرات کودکان عادی و گروه کودکان کمتوان ذهنی پیشدبستانی در همهء مؤلفهها و کل پرسشنامه در سطح 0/001 معنیدار بود. نتیجهگیری:بهطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مؤلفهها و کل پرسشنامه،از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی برخوردارند و با اطمینان میتوان از آنها برای سنجش عملکرد کودکان پیشدبستانی در حیطهء رویکردها به یادگیری استفاده کرد.
Objective: This study investigates the psychometrics of school readiness checklist for preschool children in approaches to learning domain.
Method: The checklist was run on a sample of 1193 preschool girls and boys (1022 normal and 171 with mental retardation) who had been recruited on the basis of random cluster sampling. Then the checklist administered for them.
Results: Reliability coefficients by internal consistency (Cronbach’s Alpha) of subtests are 0.96، 0.95، 0.95، 0.96، 0.95 respectively for first to fifth subtest. In the differential validity there is meaningful differences between mean marks for normal and mental retarded preschool students (p<0.001).
Conclusion: The results showed that reliability and validity of all subtests were high and they could be used to assess achievement readiness of preschool children in approaches to learning domain.
خلاصه ماشینی:
روش:نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 3911 دانشآموز و پیشدبستانی(2201 دانشآموز عادی و 171 دانشآموز کمتوان ذهنی)دختر و پسر سازمانهای آموزشوپرورش شهر تهران،شهرستانهای تهران،آذربایجانشرقی،اردبیل،گیلان،مازندران،مرکزی،همدان و سمنان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و سیاههء مذکور در مورد آنها تکمیل شد.
نتیجهگیری:بهطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مؤلفهها و کل پرسشنامه،از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی برخوردارند و با اطمینان میتوان از آنها برای سنجش عملکرد کودکان پیشدبستانی در حیطهء رویکردها به یادگیری استفاده کرد.
هوش و خلاقیت از یکدیگر مستقل هستند و هوشبهر کودکان خلاق ممکن است در حدبالا یا متوسط باشد(موران،ساویز و مور،8891) تعمق و تفسیر:این مؤلفه توانایی کودکان برای جذب و درک دانش و اطلاعاتی را بیان میکند که اعمال و یادگیری ایشان را در آینده شکل میدهد.
هدف اصلی این پژوهش،برآورد اعتبار و روایی پرسشنامه و تهیه فرم نهایی سیاههء ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیشدبستانی در حیطهء رویکردها به یادگیری است.
در جدولهای 1 تا 5 ضرایب تشخیص سؤالهای مؤلفههای پرسشنامه(سیاههء ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیشدبستانی در حیطهء رویکردها به یادگیری)به تفکیک همبستگی هرسؤال یا گویه با نمرهء کل مؤلفه و همبستگی هرسؤال یا گویه با نمرهء کل پرسشنامه ارائه شده است.
نتایج حاصل از اعتبار سیاههء ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیشدبستانی در حیطهء رویکردها به یادگیری که براساس همسانی درونی کل پرسشنامه و مؤلفههای آن و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد،نشان داد که نمرات مؤلفهها و پرسشنامه از همسانی درونی بالایی(جدول 7)برخوردارند.