چکیده:
هدف:پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین این متغیرها صورت گرفت.روش:این پژوهش از نوع همبستگی است.بدینمنظور 60 دانشآموز تیزهوش(30 پسر و 30 دختر)دانشآموز عادی(30 پسر و 30 دختر)به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جرئتورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت و همینطور معدل درسی مورد بررسی قرار گرفتند.برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره،ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان تیزهوش در هر سه متغیر جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی ب ردانشآموزان عادی برتری داشتند،اما تفاوتی بین متغیرهای فوق در دو جنس ملاحظه نشد.از سوی دیگر هر سه متغیر جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان عادی دارای رابطهء معنادار بودند،اما در دانشآموزان تیزهوش تنها بین دو متغیر جرئتورزی و عزتنفس رابطه وجود داشت.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جرئتورزی و عزتنفس،توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی را داشتند.نتیجهگیری: برتری دانشآموزان تیزهوش دانشآموزان عادی در سه متغیر:جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت.بعلاوه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از روی دادههای جزئتورزی و عزتنفس قابل پیشبینی است.
Objective: The aim of current investigation was studying the relationship among assertiveness، self- esteem، and academic achievement in gifted and regular school students. Comparing regular school students and gifted students in these variables also were studied.
Method: In this study expos facto (causal-comparative) design was utilized. sixty gifted students (30 girls، and 30 boys) and sixty regular school students (30 girls، and 30 boys) were randomly selected. Assertiveness Scale of Gambrille and Richey، Self–esteem inventory of Coopersmith and the students Grade point average in the last year were used.
Results: Analysis of data with utilization of MANOVA، Pearson's correlation coefficient، and Multiple Regression analysis showed that gifted Students were superior in all three measures of assertiveness، self–esteem، and academic achievement. However، there were no difference in terms of these variables in males and females. There was a positive relationship among the three variables in regular school students. In gifted students، a positive significant correlation was observed only between assertiveness and self– esteem. In addition، assertiveness and self–esteem significantly predicted academic achievements of regular school students.
Conclusion: The results of this study have been discussed and suggestions for future studies have been given.
خلاصه ماشینی:
رابطهء جرئتورزی و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی دکتر باقر غباریبناب1*و دکتر مسعود حجازی2 تاریخ دریافت:58/11/71 تجدیدنظر:68/3/6 پذیرش نهایی:68/6/82 چکیده هدف:پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین این متغیرها صورت گرفت.
بدینمنظور 06 دانشآموز تیزهوش(03 پسر و 03 دختر)دانشآموز عادی(03 پسر و 03 دختر)به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جرئتورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت و همینطور معدل درسی مورد بررسی قرار گرفتند.
از سوی دیگر هر سه متغیر جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان عادی دارای رابطهء معنادار بودند،اما در دانشآموزان تیزهوش تنها بین دو متغیر جرئتورزی و عزتنفس رابطه وجود داشت.
برای بررسی معناداری تفاوت دانشآموزان تیزهوش و عادی و همچنین دختر و پسر در سه متغیر جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت جدول 1-میانگین و انحراف استاندارد نمرات جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحصیلی،تحلیل واریانس چند متغیره (Manova) صورت گرفت که نتایج آن در جدول 2 آمده است.
جدول 2-نتایج آزمونهای چند متغیری در بررسی تأثیر وضعیت ذهنی،جنسی و اثر تعاملی این دو (به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از آزمون T هتلینگ معناداری F چند متغیره با مقدار 25/57 حاکی از آن است که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی حد اقل در یکی از متغیرهای جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی،تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول 3-نتایج آزمونهای تک متغیری در بررسی تأثیر وضعیت ذهنی دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-نشان میدهد که دانشآموزان تیزهوش و عادی در هر سه متغیر جرئتورزی،عزتنفس و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری در (0/10> p )دارند.