چکیده:
هدف:هدف از تحقیق حاضر،بررسی رابطه بین خود-شکوفایی،رضایت از زندگی نیاز به شناخت و همچنین بررسی اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی بر این سه متغیر بود.روش:برای دستیابی به این اهداف،512 دانشآموز دختر و پسر پایههای تحصیلی اول تا سوم مدارس راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز،که کل نمونه در زمان نمونهگیری را تشکیل میدادند،انتخاب شدند.این دانشآموزان در کلاسهای عادی خود به تکمیل مقیاسها پرداختند.ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر،عبارت از مقیاس خود-شکوفایی اهواز،مقیاس چندوجهی رضایت از زندگی دانشآموزان و مقیاس نیاز به شناخت بودند.یافتهها:نتایج نشان دادند که بین خود- شکوفایی،نیاز به شناخت و رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معنیدار(از 0/24 تا 0/63)وجود دارد.تأثیر پایه تحصیلی بر متغیرهای رضایت از زندگی و خود-شکوفایی معنیدار بود.بین دوجنس در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معنیداری وجود نداشت و اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی هم معنیدار نبود.نتیجهگیری:نتیجه کلی تحقیق نشان میدهد که بین متغیرهای خود-شکوفایی،نیاز برای شناخت و رضایت از زندگی رابطه وجود دارد. همچنین با افزایش پایه تحصیلی دانشآموزان از میزان خود-شکوفایی و رضایت آنها ز زندگی کاسته میشود.
Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between selfactualization (SA)، life satisfaction (LS)، and need for cognition (NC)، and to study the effects of gender and class on these factors.
Method: 512 students recruited from special middle schools for talented students in Shiraz. Students completed the questionnaires in their regular classes. Scales used in current study were the Ahvaz Self Actualization Inventory (ASAI)، Multidimensional Students Life Satisfaction Scale (MSLSS)، and Need for Cognition Scale (NCS).
Results: Pearson correlation analysis manifested that there exists significant relationships between SA، LS، and NC. Furthermore، MANOVA analysis revealed that the effect of class on self actualization and life satisfaction was significant. Also the effect of sex and the interaction effect of class and sex were not significant.
Conclusion: This study helps to get a better understanding on self-actualization and need for cognition among students of special middle schools for talented students.
خلاصه ماشینی:
اما در اینجا این سؤال مطرح میشود که آیا درگیری شناختی عمیقتر فرد با مسائل،با رضایت بیشتر او از زندگی ارتباط دارد یا خیر؟ روانشناسان اجتماعی از اصول روانشناسی شناختی برای توصیف رفتار افراد در موقعیتهای اجتماعی بهره میبرند و یکی از اصطلاحات مورد استفاده آنان نیاز به شناخت است.
علاوه بر این،پژوهشها در مورد متغیرهای پژوهش حاضر،در کشورهای دیگر عموما بر روی جمعیت افراد عادی بوده است و به گروههای ویژه نظیر دانشآموزان مدارس خاص توجه کمتری شده است؛بنابرای،هدف از پژوهش حاضر بهطور کلی بررسی رابطه بین خود-شکوفایی،رضایت از زندگی،و نیاز به شناخت در دانشآموزان مراکز استعدادهای درخشان شیراز است.
برای این منظور،جستوجو برای پاسخ به سؤالات پژوهشی زیر مدنظر قرار گرفت: 1-آیا بین متغیرهای رضایت از زندگی،نیاز برای شناخت و خود-شکوفایی رابطه وجود دارد؟ 2-آیا جنسیت و پایه تحصیلی به صورت تعاملی بر نمرات دانشآموزان در متغیرهای رضایت از زندگی،نیاز به شناخت و خود-شکوفایی تأثیر دارند؟ روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری آزمودنیهای پژوهش حاضر،دانشآموزان دختر و پسر مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شهر شیراز در پایههای تحصیلی اول تا سوم بودند.
جدول 7-تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی تأثیر جنسیت بر خردهمقیاسهای پنجگانه رضایت از زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد پایه تحصیلی نیز نتایج تحلیل واریانس تکمتغیری نشان داد که در خرده مقیاسهای دوستان،مدرسه و محیط زندگی بین پایههای مختلف تحصیلی تفاوت معنیدار وجود دارد.
جدول 8-تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی تأثیر پایه تحصیلی بر خردهمقیاسهای پنجگانه رضایت از زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در همین رابطه بهکارگیری آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که در زیر مقیاس دوستان،تنها میانگین نمرات پایه اول بهطور معنیدار بیشتر از میانگین نمرات پایه سوم است.