چکیده:
در این پژوهش مدلی جهت نهادینهسازی ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی با هدف نهادینهسازی پرداخت بر مبنای شایستگی در دانشگاهها ارائه میشود.برای این منظور ابتدا تحقیقات انجام شده در زمینه ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی در داخل و خارج و مبانی نظری موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.مولفههای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی استخراج و در 5 بخش مبانی نظری،فلسفه مدل،اهداف مدل،مراحل اجرایی و انعطافپذیری طبقهبندی شده و براساس آن مدل حاضر ارائه میگردد.جامعه مورد مطالعه را اعضای هیات علمی با رشتههای علوم تربیتی و نمونه مورد مطالعه 241 نفر از آنان است که به روش طبقهای تصادفی بدست میآید.روایی و اعتبار پرسشنامه تهیه شده بررسی و روایی محتوایی و صوری آن از نظر متخصصان موضوع مورد تایید قرار گرفت.در اجرای آزمایشی که بر روی 30 نفر از اعضای هیات علمی انجام گرفت ضریب آلفای کرنباخ 0/864 محاسبه و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت.یافتههای تحقیق نشان داد که مدل ارائه شده از نظر اعضای هیات علمی دارای 84/5%درجه تناسب برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش در پاسخ به سوال اول پژوهش،مولفههای مدل نهادینهسازی ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی عبارتند از: الف)آگاهی از اثربخشی ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در مقابل عدم ارزیابی ب-هماهنگسازی نظام ارزیابی پ-ایجاد زیرساخت علمی و فرهنگی ت)ایجاد زیرساخت اجتماعی و مسئولیتپذیری ج)تدوین فلسفه ارزشی چ)تدوین سیاستهای مبتنی بر ارزیابی عملکرد د)تدوین نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی ذ)ایجاد دایره ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در دفتر مطالعات انسانی ر)سازماندهی مطالعات و طرحهای انجام شده در زمینه ارزیابی عملکرد ز)ایجاد سیستم ارزیابی بدون اعمال سلیقه ط)تدوین ابزار استاندارد سنجش کیفیت تدریس ظ)آموزش و نظارت بر آموزشهای ضمن خدمت ع)التزام به ارائه نتایج ارزیابی به گروههای ذینفع غ)مداخله نتایج ارزیابی در تغییرات سازمانی ف)ارائه شفاف نظام پاداش مبتنی بر نتایج ارزیابی ق)انتصاب خبرگان در مشاغل وابسته براساس نتایج ارزیابی ک)همسویی سیاستهای کلان با اعمال فرایند ارزیابی عملکرد گ)تدوین جایگاه مدیران ارزیابی عملکرد در ساختار دانشگاه ل)احراز شایستگی سیستم ارزیابی عملکرد م)حفظ سرمایههای هوشی و انسانی در دانشگاهها ن)ایجاد دفتر نظارت بر عملکرد اعضای هیات علمی و)تدوین استانداردهای جذب هیات علمی مبتنی بر ارزیابی عملکرد آزمایشی هـ)انعطافپذیری نظام ارزیابی عملکرد در دروس علمی/کارگاهی و نظری ی)ایجاد زیرساخت تکنولوژیکی جهت ایجاد سیستم مبتنی بر وب در پاسخ به سوال دوم پژوهش این عوامل پس از نظرسنجی از اعضای هیات علمی،در مدلی وارد شد که دارای 5 مولفه اصلی شامل مبانی نظری،فلسفه مدل،اهداف مدل،مراحل اجرایی و انعطافپذیری و به شرح زیر میباشد: مبانی نظری مدل-مبانی نظری با 5 سوال مورد بررسی قرار گرفت."