چکیده:
اکتساب پنهان به بررسی آن دسته از باورها،ارزشها،هنجارها،نگرشها و طرز تلقیهایی میپردازد که مستقل از مواد شناختی است وفراگیران آنها را از طریق فرهنگ مجموعه آموزشی کشور و بهطور ضمنی و پنهان کسب مینمایند.در واقع به غیر از اکتساب صریح و آشکار که حاوی هدفها و روشهای آشکار و منتشر شده مورد حمایت مجموعه آموزشی است،مواردی نیز وجود دارد که از آن به عنوان اکتساب پنهان یاد میشود.این خود ناشی از آن است که فراگیران در جریان حضور در مجموعه آموزشی و شکلگیری دامنه تجربیاتشان،تحتتاثیر این دو برنامه(آشکار و پنهان)قرار میگیرند.کسب باورها و ارزشهایی که بهطور ضمنی و پنهان صورت میگیرد، میتواند یادگیریهای فراگیران و بهدنبال آن کیفیت زندگی آنها را-حتی به اندازه تاثیر برنامه آشکار-تحت تاثیر قرار دهد.لذا با توجه به اهمیت این موضوع،نویسندگان این مقاله در پیآنند تا نقش این شیوه از اکتساب را در کیفیت زندگی فراگیران مورد بررسی و تبیین قرار دهند و همچنین با نگاهی جامعهشناختی به بررسی این موضوع بپردازند که چگونه حتی گاهی باورها و ارزشهایی که توسط فراگیران کسب میشود،در جهت مخالف شاخصها و مولفههای برنامه آشکار و مورد تایید مجموعه آموزشی است.در آخر نیز ارتباط مهندسی فرهنگی و اکتساب پنهان مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"اکتساب پنهان:متغیری اساسی و موثر بر کیفیت زندگی فراگیران مورد:خرده نظام فرهنگی،باورها و ارزشها تاریخ دریافت مقاله 78/2/11 تاریخ تایید مقاله 78/5/02 علیرضا صادقزاده* مهرداد احمدیفر** چکیده: اکتساب پنهان به بررسی آن دسته از باورها،ارزشها،هنجارها،نگرشها و طرز تلقیهایی میپردازد که مستقل از مواد شناختی است وفراگیران آنها را از طریق فرهنگ مجموعه آموزشی کشور و بهطور ضمنی و پنهان کسب مینمایند.
رابطه اکتساب پنهان ارزشها و باورها با کیفیت زندگی فراگیران بخش مده نوشتههای مربوط به برنامه درسی پنهان به ارزشها،آمادگیهای روانی،هنجارها،نگرشها و مهارتهایی مربوط میشود که دانشآموزان آنها را مستقل از موضوع درسی یاد میگیرند.
جهتگیر این مکتوبات و نوشتهها حکایت از آن دارد که برنامه درسی پنهان در قالب نظام آموزشی و به عنوان یکی از ابعاد مهم برنامه درسی در فرایند جامعهپذیری و فرهنگپذیری فراگیران دخالت نموده و آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
باورها و ارزشهایی که از این طریق به فراگیران منتقل میشود همانند جنبه آشکار برنامه درسی میتواند راه و روش و کیفیت زندگی آنها را جهتدهی و حتی تاثیرات خود را بر کل فرایند آموزش و یادگیری در خلال دورههای مختلف تحصیلی اعمال نماید.
این پژوهش با رویکرد جامعه شناختی و به منظور شناسایی هنجارها و نگرشهای خاصی که در رابطه با روحیه علمی از طریق برنامه درسی پنهان به دانشآموزان منتقل میشود انجام شده است.
در زمینه ارزش علم و رابطه آن با زندگی واقعی، برنامه درسی پنهانی که پیامد آموزش نظری بیرابطه با عمل است،سبب شده است که دانشآموزان رابطهای میان آنچه در مدرسه میآموزند با زندگی واقعی و روزمره خود نبینند."