خلاصه ماشینی:
"اینجامعهشناس با اشاره به اینکه در آیین زرتشت مبنای محاسبه تاریخ،روزهای ماه بوده است و هفته از آیین مانوی اخذ شده افزود:براساس متون فقهی زردتشتی از سی روز ماه 11 روز را باید شادی پرداخت و 19 روز باقی مانده نیز به امور مربوط به تولید لذت با تاخیر پرداخت.
وکیلی درباره مناسک آیین مانی گفت:در این آیین خوردن گوشت حرام بوده است و پیروان مانی به دو دسته نیوشا(افرادی عادی)و ارتابان(گروه نخبهگان)تقسیم میشدند که حق ازدواج و پخت غذا را نداشتند و نیز خانه نداشته و دایم در حال مسافرت و تبلیغ بودند و تنها نیوشاها حق داشتند بر ایشان غذاها تهیه کنند.
وکیلی درباره رابطه آیین مانوی با تصوف ایرانی گفت:من ساسانی مانوی شده در ایران به صورت تصوف ادامه یافت که نافی لذتهای راستین بود ولی درعینحال شعر میگفت و سماع،نقاشی،کاشی کاری و مجسمه سازی می کرد؛هرچند تصوف ایرانی تنها مانوی نیست بلکه وام گیری جدی از پیکربندی لذت راستین کرده است و به لحاظ رویکردی نیز وابسته به دین اسلام است."