خلاصه ماشینی:
"آشکار است که دو تابلویی که دو شاه عباس را مینمایند،هر دو کار یک نقاشاند،شاید یک هلندی یا یک فلاندری که در این (به تصویر صفحه مراجعه شود) کشور سرگردان بوده است؛نتوان گفت،تابلوهای خوبیاند، اما به سبب لباسها و ریزهکاریهایی همچون پارچها،ظروف چینی و غلیانهایی که در آنها هست،درخور دیدناند.
و در کنار این ساختههای هاج و واجکننده جامههای کشمیر تمثالهای دیگر و ریزهکاریهای آنها با چنان دقت و ظرافتی نشان داده شده که یادآور کار زبردستترین مینیاتورسازان است.
و این که نباید از یاد برد،این سخنان را کسی به کار میبرد که سالها از عمر خود را در اروپا گذرانده و شناخت جامعی از دو فرهنگ ایرانی و اروپایی دارد و در نهایت،سنت تصویری سرزمین خود را برای تداوم،شعف انگیزتر یافته است.
در این مراجعه،با کدهایی که نویسنده به ما میدهد،متوجه میشویم،این تابلو نباید چیزی جز پردههای عظیم کاخ نظامیه2باشد که دست بر فضا آنها هم کار استاد صنیع الملک و شاگردانش هستند.
اما هیچیک اشارهای به آنچه در سالهای 85 و 95،در موزه هنرهای معاصر ایران صورت گرفته بود،نکرده بودند!بجز آقای اسکندری از دیگران انتظاری هم نبود؛چون هریک از دیدگاه خود موضوع تجسمی آن سالها را دیده بودند.
[نگاه] 42-نمایشگاه فراموش شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) علی فرامرزی مهندس جلالی(سرپرست وقت موزهها و یکی از تهیهکنندگان امروز سینما)طی جلساتی،که با حضور سه تن از نقاشان(بهمن بروجنی،ایرج اسکندری و اینجانب)برگزار کرد،به دنبال راه حلی برای رفع آن مشکلات و فعال شدن موزه بود."