Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش دومین پیش همایش عبدالقادر مراغی: علم و عمل در موسیقی ایران از دوران قدیم تا جدید

(4 صفحه - از 120 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، عبد القادر مراغی ، تصنیف ، علم ، موسیقی ایران از دوران قدیم ، عمل در موسیقی ایران ، فارابی ، همایش عبد القادر مراغی ، عبد القادر مراغی علم ، موسیقی مراغی بر موسیقی ترک‌ها

خلاصه ماشینی:

"داریوش طلایی،عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی پردیس هنرهای‌ زیبای دانشگاه تهران در دومین پیش همایش عبد القادر مراغی گفت: «موضوع بحث من علم و عمل در موسیقی است،چون در آثاری که از گذشتگان در دست داریم همیشه به این دو وجه اشاره شده است. » وی ضمن اشاره به اینکه مقصود از علم و عمل در موسیقی چیست، افزود:«این بحث شامل دو بخش خواهد بود:بخش قدیم که از زمان‌ فارابی شروع می‌شود تا عبد القادر مراغی و کم‌کم رو به افول می‌گذارد؛و بخش جدید که از اواخر دوره قاجار تا به امروز را دربر می‌گیرد. او جزو اولین کسانی بود که‌ در دوره جدید روی این بخش کار کرد،به رسالات و کتاب‌های قدیم‌ مراجعه کرد و سعی داشت آنها را به مفهوم امروزی در بیاورد و مترادفاتی‌ در زمینه موسیقی امروز پیدا کند. » این استاد دانشگاه در مورد دوره جدید موسیقی ایران گفت:«بعد از صفی الدین شاهد افول علم در موسیقی ایرانی هستیم و به رسالات مهم‌ مثل دوره‌ای که از آن ذکری به عمل آوردم،دیگر کمتر برمی‌خوریم و شاید تنه،رساله بنایی باشد. من بر کلمه‌"منسوب‌"تأکید دارم زیرا دیدگاه‌های مختلفی در این‌ خصوص از طرف موسیقی‌شناسان از اوایل قرن بیستم به این سو در مورد حدود 03 تصنیف منسوب به عبد القادر مراغی براساس فهرستی که رئوف‌ یکتا ارائه داده،وجود دارد. بدین ترتیب گمان ما این است که آنچه به عنوان تصانیف قدیمی عمدتا منسوب به دوره قاجار،که ما امروز شاهد هستیم در مکتب آهنگ‌سازی‌ ادامه یافته،مکتب عبد القادر مراغی نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد و ممکن است به جریان دیگری که بعد از صفویه در موسیقی ایران ایجاد شده متصل باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)