Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به وضع موسیقی در دوره قاجار

نویسنده:

(16 صفحه - از 453 تا 468)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، ناصر الدین شاه ، وضع موسیقی در دوره قاجار ، قاجار ، شاه ، دربار ، موسیقی ایرانی ، زنان ، نوازندگان ، ایران

خلاصه ماشینی:

"زیرا در این دوره‌ است که موسیقی مانند هنرهای دیگر پس از دو قرن رونهان کردن دوباره جلوه‌ می‌کند و در دربار شاهان قاجار مانند فتحعلی شاه و به ویژه در دربار ناصر الدین شاه جایگاهی برای خود می‌یابد. 4 هنگامی که ضبط موسیقی ایرانی به صورت صفحهء گرامافون در سال 1906 میلادی آغاز شد،برخی از استادان موسیقی دورهء ناصر الدین شاه هنوز در قید حیات بودند مانند میرزا عبد الله و آقا حسینقلی(نوازندگان تار)و نایب اسد الله‌ اصفهانی(نوازنده نی)و باقر خان(کمانچه کش)و میرزا علی اکبر شاهی و حسن خان(نوازندگان سنتور). 30 خالقی از قول یکی از اروپاییانی که در دورهء محمد علی شاه قاجار به ایران‌ آمده بود می‌نویسد:«صنعت و حرفهء موسیقی و رقص و آواز هم در این مملکت به‌ طور انحصار در دست یهودی‌ها واقع گردیده،مشهور است که ملل شرقی‌ اشتغال به این حرف و صنایع را برای خود پست و حقیر دانسته و به‌طور انحصار آن را به ملل سائره واگذار کرده‌اند. »45 به‌طور کلی،در روزگار ناصر الدین شاه دو خاندان موسیقی‌دان رسمی دربار کم‌وبیش تنها امانت داران موسیقی سنتی بودند:یکی خاندان محمد صادق‌ خان،رهبر نوازندگان شاه،و دیگری خاندان علی اکبر فراهانی. به گفتهء صفون‌ از میراث هنری خاندان محمد صادق خان نشانه‌های کمی باقی مانده است اما سنت فراهانی را پسران او آقا حسینقلی(1270-1334 هـ ق/1852-1916 م)و میرزا عبد الله(1260-1337 هـ ق/1843-1918 م)زنده نگه داشتند و به شاگردان‌ خود منتقل کردند و خود این شاگردان نیز موسیقی دانان و نوازندگان موسیقی‌ سنتی نسل ما را تربیت کردند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)