چکیده:
«بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم با روش های تدریسی سنتی و کاوشگری»
بختیار نصرآبادی حسن علی,نوروزی رضاعلی
این مقاله در پی بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم چهارم ابتدایی با دو روش تدریس سنتی و کاوشگری است. پژوهش بر اساس این دیدگاه انجام شده است که روش کاوشگری می تواند مشکلات شناختی ناشی از روش تدریس سنتی را حل کند و فراگیران را به مهارت های حل مساله و تفکر وادارد. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه میزان تحقق اهداف شناختی با روش های سنتی و کاوشگری پرداخته است تا میزان تاثیر روش کاوشگری را به طور دقیق مشخص کند. برای این کار، بازدهی شناختی روش سنتی در سی کلاس چهارم مناطق مختلف اصفهان بر نمونه ای 256 نفری از دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت و روش کاوشگری نیز به روش شبه آزمایشی در دو کلاس چهارم (دختر و پسر) اجرا گردید. ابزار پژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی با ضریب پایایی %82 و روایی قابل قبول کارشناسان بود. به دلیل عادی نبودن توزیع داده ها از آزمون های یومان ویتنی و خی در جهت تجزیه و تحلیل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که تحقیق اهداف شناختی با روش سنتی 1.5 نمره کمتر از حد قابل قبول بود، در حالی که میزان تحقق اهداف شناختی با روش کاوشگری در حد قابل قبول بود.
خلاصه ماشینی:
دول 1 میزان تحقق اهداف شناختی در کل نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول بالا نشان میدهد که بیشتر تراکم به سمت وضعیت ضعیف ومتوسط است که تا حد مطلوب فاصله زیاد است،به عبارت دیگر تحقق اهدافشناختی در علوم چهارم با روشهای معمول تدریس رضایتبخش نیست و تاحد قابل قبول بیش از یک نمره اختلاف دارد.
دول 4 میزان تحقق اهداف شناختی قبل و بعد از اجرای روش کاوشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول نشان میدهد که در پس آزمون تراکم فراوانیها به سمتوضعیت متوسط به بالا متمایل شده است،به عبارت دیگر تحقق اهدافشناختی در علوم چهارم با روش کاوشگری رضایتبخشتر است و تا حدقابل قبول افزایش یافته است،اما مقدار sig نشاندهنده آن است که تفاوتمعنادار نیست به عبارت دیگر اجرای روش کاوشگری در حیطهشناختی ازنظر سطح نمره تأثیر چندانی ندارد.
دول 6 میانگین مقولههای شناختی با روش کاوشگری به تفکیک جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج به دست آمده نشان میدهد که روش کاوشگری در سطوح فهم،کاربرد و تجزیه و تحلیل میتواند مؤثر باشد و تفاوت معنادار است مقایسه&%08411TVTG084G% پسران با دختران نشاندهنده این است که تفاوت بسیار اندک است.
)روش کاوشگری بررسی پیشآزمون و پس آزمون در موردتأثیر روش کاوشگری در میزان تحققاهداف شناختی نشان داد که فراوانی نمرات به سمت گزینههای خوب و بسیارخوب متمایل شده است،اما آزمون خیدو با sig بالاتر از 5%نشان داد کهروش کاوشگری در مقایسه با روشهای سنتی در میزان تحقق اهداف بینتیجهبوده است و تفاوت میان نتایج پیشآزمون و پسآزمون معنادار نیست که این نتیجه با تحقیق تقیپور(1374)مبنی بر اثربخشی کاوشگری در تحقق اهدافشناختی همخوانی ندارد.