خلاصه ماشینی:
چاپسنگی متن آن نیز در حاشیه قبسات میرداماد در تهران(1315 ق1897/ م)منتشر شده است.
وی در فرازهای مختلفاز آثار خود که در بالا به برخی آنها استناد شد پارهای ازمطالب اثولوجیا را نقل و نقد کرده است.
ملاصدرا بر(به تصویر صفحه مراجعه شود) درباره اثولوجیاو ترجمه فارسی آن حسن سید عرب اثولوجیا فلوطین عبد المسیح بن عبد الله ابن ناعمه،حسن ملکشاهیانتشارات سروش،چاپ اول:1379 اساس تفسیری که از گزیدۀ اقوال اثولوجیا کرده دربارۀانتساب آن داوری کرده است.
اخوان الصفا نیزانتساب اثولوجیا به ارسطو را پذیرفتهاند(رسایل،ج 1،ص 138)اما سهروردی آن را مکنسوب به افلاطونمیداند نه ارسطو(تلویحات،ص 112،حکمة الاشراق،ص،162)ملاصدرا نیز در اسفار(ج 3،ص 317)وعرشیه(ص 240)بدان استناد کرده است.
نخستین تجرمه فارسی اثولوجیا براساس ترجمهابن ناعمه حمصی به اهتمام دکتر حسن ملکشاهیصورت گرفته است.
این مزیت اگر چه در برخیدیگر از آثار مترجم محترم مشهود است اما رعایت آن دراین اثر،بیشتر بچشم میخورد.