چکیده:
بررسی نقش آموزش در رشد اقتصادی، مورد: استان فارس
محمدی علیرضا*
* پژوهشکده تعلیم و تربیت
بر اساس نظریه سرمایه انسانی درباره ارتباط آموزش و توسعه اقتصادی، بهبود بهداشت عمومی، مهارت و انگیزه نیروی کار، موجب بهبود بهره وری نیروی کار می شود و آموزش با بهبود کیفیت افراد، عاملی موثر در رشد اقتصادی به شمار می آید. در این مقاله با استفاده از الگوی رشد تعمیم یافته سولو، نقش آموزش در رشد تولید استان فارس طی سال های 1355 تا 1379 مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از شاخص های آموزشی کمی و کیفی متعدد، به عنوان نهاده تولید، استفاده شده است.
نتایج حاکی از تاثیر معنادار نرخ ثبت نام مقاطع متفاوت تحصیلی، نسبت دانش آموزان به کادر آموزشی در مقاطع مختلف و نرخ باسوادی در استان، به منزله متغیرهای کمی و کیفی، بر رشد تولید در استان است. با توجه به نتایج، اشاعه و ترویج سواد آموزی در مناطق مختلف استان و برای گروه های متفاوت جنسی و سنی، تشویق و در صورت امکان اجباری کردن فراگیری آموزش های قبل از متوسطه، آموزش مهارت ها و تخصص های مشخص در دوره متوسطه و رعایت استاندارد های مورد پذیرش برنامه ریزان آموزشی در زمینه کیفیت آموزش، موجبات رشد بیشتر تولید سرانه را در استان فراهم می آورد.
بهبود شاخص های کیفی در کنار بهبود شاخص های کمی آموزشی، در رشد تولید سرانه استان موثر است.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش آموزش در رشد اقتصادی مورد:استان فارس1 علیرضا محمدی* چکیده براساس نظریه سرمایه انسانی درباره ارتباط آموزش و توسعه اقتصادی،بهبود بهداشت عمومی،مهارت و انگیزه نیروی کار،موجب بهبود بهرهوری نیروی کار میشود و آموزش با بهبود کیفیت افراد،عاملی مؤثر در رشد اقتصادی به شمار میآید.
مبانی نظری و الگوی برآورد تجربه کشورهای پیشرفته نشان میدهد که توضیح نرخ رشد اقتصادی تنها از طریق سرمایه فیزیکی و نیروی کار ناکافی است و عاملی دیگر غیراز سرمایه فیزیکی و نیروی کار وجود دارد که سبب تشدید رشد اقتصادی این جوامع میشود.
تابع تولید کاب-داگلاس به دلیل انعطافپذیری و بهویژه سازگاری با هدف اصلی مطالعه و همچنین سهولت قابل تبدیل بودن آن به شکل قابل برآورد خطی بهعنوان تولید مناسب در نظر گرفته شده است1: (1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن H موجودی سرمایه انسانی، K موجودی سرمایه فیزیکی و AL نیروی کار مؤثر هستند.
اطلاعات سری زمانی تولید ناخالص داخلی و سرمایه فیزیکی از سالنامه آماری استان فارس، اطلاعات مربوط به جمعیت و وضعیت سواد از مرکز آمار و آمار عدهی دانشآموزان و دیگر متغیرهای آموزشی از آمار آموزش و پرورش استان فارس برای دورهی زمانی سالهای 1355 تا 1379 گردآوری شده است.
براساس برآوردهای انجام شده در این تحقیق،نسبت دانشآموزان به کادر آموزشی تأثیر منفی و معنادار بر رشد تولید سرانه استان دارد.
در این مطالعه به منظور بررسی اثر آموزش در رشد تولید استان فارس،از شاخصهای آموزشی کمی و کیفی متنوع در کنار سایر نهادههای تولید استفاده شده است.