چکیده:
دانش سنگ بنای توسعه است ولی متأسفانه دانش بومی تا این اواخر مفاهیم«واپسگرایی»و «ایستایی»را به ذهنها متبادر مینمود که آن هم ناشی از افکار و رویکردهای نوسازی و رهیافتهای انتقال فنآوری به کشاورزی کشورهای در حال توسعه بوده است.اما با بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی و زیستمحیطی ناشی از کاربرد فنآوریهای نسنجیده و استفاده از فرهنگ غربی در کشورهای در حال توسعه،رویکردهای درونزا مطرح گردید.تحت تأثیر این تحولات،فرهنگهای قومی،ظرفیتهای محلی،دانشها و مهارتهای بومیان،به عنوان مکمل دانش رسمی مورد توجه متخصصان امور توسعه قرار گرفت.در این مقاله ضمن تعریف دانش بومی و تفاوتای آن با دانش رسمی،به جایگاه آن در توسعهی روستایی پایدار پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"C برگزار و از تعداد زیادی از رهبران جوامع بومی جهان دعوت به عمل آورد،هدف از برگزاری این کنفرانس این بود که آیا دانش بومی قادر است یک آیندهی پایدار را برای بشر ایجاد نماید؟از نتایج کنفرانس آشکار گردید که دانش منحصر به دانشهای رسمی و غربی نیست بلکه هزاران علم و فن در فرهنگها و تمدنهای سراسر جهان وجود دارد که در توسعهی پایدار سهم بهسزایی دارند (WWW.
علل توجه اخیر به دانش بومی توجه اخیر به دانش بومی،عموما به خاطر بروز مشکلات اقتصادی،اجتماعی و زیستمحیطی ناشی از رهیافتهای نوسازی و انتقال فرهنگهای غربی و استفادهی نسنجیده از تکنولوژیهای مدرن در کشورهای جهان سوم بوده که مشکلاتی به شرح زیر ایجاد کرده است: -فنون انقلاب سبز با تخریب اکولوژیکی و کاهش درآمد اقتصادی رژیمهای فقیرتر(در سطح محلی و بدی تغذیه در نتیجهی نابودی غذاهای سنتی و جایگزینی غذاهای وارداتی،همراه بوده است، -توسعهای که در 30 سال گذشته مطرح شده و تحقق یافته است،فشارهای بیسابقهای بر خاکهای روی کرهی زمین،جنگلها،منابع آبی و سایر منابع طبیعی وارد آورده است، -برخی راهحلهای توسعهای بیگانه و بر اساس فرضهای ناصحیح بوده و نه از نظر اقتصادیامکانپذیر بوده و نه با شرایط فرهنگی و اجتماعی جوامع مطابقت داشته است و به همین دلیل اغلب رها گردیدهاند.
با تلفیق نظاممند دانش بومی و رسمی و با گسترش شبکههای اینترنت و سایر ابزارها،سازمانها و جوامع تشکیلاتی نظیر (NGOs) یا سازمانهای غیر دولتی،میتوان از این اطلاعات برای رسیدن جوامع به ویژه مردم محروم و فقیر روستایی برای دستیابی به توسعهی انسانی و پایدار بهره گرفت و این موضوع باید در قرن بیست و یکم مورد تأکید قرار گیرد."