خلاصه ماشینی:
تا شاهکار نباشد، نخوانید (شهریار) معمولا شاعران بر دو نوعند؛یک دسته علاوه از شاعری، تحقیقات، نظریههای ادبی یا اجتماعی و سیاسی خود را طی کتب، مقالات و سخنرانیهایی همواره در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند و از این طریق نقطه نظرات و دیدگاهها و حسب حال خود را صریح و بیپرده و بی دخالت نقاب شاهد شعر ابراز میکنند.
به کمک همین مجموعه و ترتیب تاریخی آن است که پی میبریم شهریار از چه نقطهای شروع میشود و چه فراز و نشیبها و تغییرات درونی را پشت سر میگذارد تا اینکه از مصاحبههای سال 63 به بعد همه چیز را با میزان معنویت و عرفان میسنجد و به غیر آن وقعی نمینهد.
او از سویی میزان عشق و علاقه مردم ایران را به شعر سنتی-و بیشتر از نوع سعدی و حافظ-میدانست و از سویی دیگر لزوم ایجاد تحول و تجدد را نیز پذیرفته بود، از این رو راهی برگزید که سنت با تجدد و دوشادوش هم پیش رفت، به طوری که امروز پاسخ دادن به این سوال که آیا شهریار شاعر سنتگراست یا نوپرداز؟کار بسیار دشواری است.
از طرفی دیگر اگر همین اشعار را از دیوان شهریار حذف کنیم، عیبی بر او وارد نیست و این اوج عظمت کار شهریار است.
»(ص 21) توجه به موضوعاتی مانند موهبت زبان ساده مردم، صحهگذاری بر تأثیر نویسندگان نسل جدید ترک در ادبیات فارسی که بعد از دوره تنظیمات پیدا شده بودند، تأکید بر نقش عشقی در تجدد ادبی و مقدم داشتن او بر نیما و اشاره به نقش خودش در شعر معاصر، همه و همه بیانگر حقایقی مفصل و گسترده است که جای بحث آن در این مختصر نیست.