خلاصه ماشینی:
تصحیح نخست از آقایمهدی انصاری است که با عنوان عرفان مثنوی(عنواناختیاری مصحح برای کتابی که خود مولف بر آن نامدیگری نهاده است)و از سوی انتشارات امیرکبیر به طبعرسیده و تصحیح دوم از آن آقای جویا جهانبخش که ازسوی مرکز نشر میراث مکتوب چاپ شده است.
اما تصحیح دوم که به کوشش آقای جهانبخشفراهم آمده و مبتنی بر همان نسخه مجلس است،خودمشتمل است بر مقدمهای جامع و ممتع در بیان احوالمولانا و اشاره به مثنوی و ذکر نسبت تصوف و تشیع وموافقتها و مخالفتهایی که در باب آراء مولوی درجهان اسلام وجود داشته است و سپس بیان احوالفیض کاشانی و آثار و ویژگیهای شخصیت علمی ومعنوی او و همچنین برخی اختلاف نظرها درباره آراء وافکارش و در ادامه معرفی سراج السالکین ومنتخبهای دیگر از مثنوی و ویژگیهای این اثر ونقطهنظرات فیض در کیفیت جمع و تبویب کتاب،همچنین اشاره به نسخه اساس و ویژگیهایرسم الخطی آن و برخی اختلاف ابیات آن با نسخه قونیهو شیوه کار مصحح در تصحیح متن.
مصحح خود در مقدمه گفته است که«ما تاتوانستهایم به مستقیمترین وسیلۀ دستیابی به متنفراهم آوردۀ فیض یعنی دستنوشت کتابخانه مجلسوفادار بودهایم»و به نظر میرسد که همینگونه نیز باشدو خواننده میتواند با اعتماد،به متن کتابی از فیضکاشانی مراجعه و از آن استفاده کند.
ولی نکته این است که ابیات آورده شده درذیل هرعنوان،مربوط به یک دفتر هستند و در ذیل یک(به تصویر صفحه مراجعه شود)سراج السالکین،منتخب مثنوی معنوی فراهمآورده:ملا محسن فیض کاشانی کوشش و پژوهش:جویا جهانبخش مرکز نشر میراث مکتوب،چاپ اول 1380 عرفان مثنوی گزیده ملا محسن فیض کاشانی کوشش و تصحیح:مهدی انصاری انتشارات امیرکبیر،چاپ اول،1379 عنوان از دو دفتر مختلف ابیات آورده نشدهاند.