خلاصه ماشینی:
با مداقه در آثار ایننویسندگان پیداست که همه به نوعی به انتقالتجربههای زیسته خود میپردازند و به سببحساسیتهای ویژه زنانه،مشکلات آنا را که گرفتارمراتب اجتماعی و سنتهای دست و پاگیرند،به تصویرمیکشند آنا در این رهگذر موفق شدهاند شیوههایزبانی را برای توصیف زندگی بسته خود بیابند،اما عدمصراحت لازم در زبان زنان،همواره مانع پیشرفت کافیاین دسته آثار شده است.
داستانهای او به خاطر فضاهای حسی،نگرش زنانه وتلقی خاص او از معضلات اجتماعی و فرهنگی،درحیطۀ ادبیات زنانه قرار میگیرد و آنچه از محتوای این همه مستفاد میشود،لزوم گونهای تحول و هویتیابیاست که گاه از زبان راوی پریشان حال و گاه از رهگذرروابط انسانی سربر میآورد.
در بستر فضاسازیهای تیره ودودگرفته که موفق میشود فضای ملال،نومیدی وروزمرگی را القا کند و آنجایی که نویسنده به این مهم دست نمییابد،به توصیفاتی ایستا میپردازد کهداستان را از پویایی بازمیدارد و آن را به زبان گزارشنزدیک میکند.
برخی از داستانهای مجموعهمانند«تلهپاتی»،«چای سرد»و«به همین راحتی»هنوز به شکل اندامموار خود دست نیافتهاند و تنها یکموقعیت خلق شده است و طرح آنها به دلیل عدمانسجام کافی از داستانیت تن میزند.
در مجموعۀ دوم«دل بالش»جهشی نسبی درمقایسه با کار اول مشاهده میشود و نویسنده تمایلخود را در نوشتن داستانهای روان تحلیلی-که آمیختگیذهن و واقعیت و فضاسازیهای خاص این شیوه است-نشان میدهد.
داستان اوال این مجموعه«با ناخوشان»که از سنخداستانهای دسته اول است با نگاه رآلیستی،ناامنیدنیای زنان کارگر-که نویسنده به خوبی با آن آشناییبهناز علیپور گسکری آزمونی در ادبیات زنانه &%04840AMKG048G% دارد-از راه گره زدن سرنوشت دو زن که از کارخانه اخراجمیشوند تصویر میشوند.