چکیده:
گسترش روزافزون مصرف سیگار در جامعه و به ویژه در نوجوانان،از جمله مسایل و مشکلات اساسی جامعه ی ماست.بر همین اساس،در این پژوهش سعی شد که تأثیر آموزش مهارت های ابراز وجود و حل مسئله،در پیش گیری و کاهش مصرف سیگار مطالعه گردد.نمونه ی پژوهش حاضر،112دانش آموز پایه ی اول مقطع متوسطه در منطقه ی 10 آموزش و پرورش شهر تهران بود که در چهار گروه(دو گروه آزمایش و دو گروه گواه)قرار داشتند.شمار افراد گروه های آزمایش و گواه سیگاری،48 نفر(24نفر در هر گروه)و شمار افراد گروه های آزمایش و گواه غیر.سیگاری 64 نفر(32 نفر در هر گروه)بود.در این پژوهش،پس از مصاحبه ی اولیه و شناسایی دانش آموزان سیگاری و غیرسیگاری،و میزان مصرف سیگار دانش آموزان سیگاری،10 جلسه مهارت های ابراز وجود و حل مسئله به دو گروه آزمایش آموزش داده شد،6 ماه پس از زمان آموزش،میزان مصرف سیگار و نیز نگرش دانش آموزان نسبت به سیگار و سیگار کشیدن ارزیابی شد.داده های جمع آوری شده با روش های تجزیه و تحلیل واریانس،آزمون های تعقیبی،آزمون Tبرای گروه های هم بسته و آزمون خی دو تجزیه و تحلیل شد.یافته ها نشان داد که با اطمینان 99 درصد آموزش مهارت های ابراز وجود و حل مسئله در کاهش مصرف سیگار،و با اطمینان 95 درصد آموزش این مهارت ها در پیش گیری از ابتلا به مصرف سیگار تأثیر دارد.هم چنین بر اساس نتایج به دست آمده،آموزش این مهارت ها تأثیری معنادار در ایجاد نگرش منفی نسبت به سیگار و سیگار کشیدن ندارد.با توجه به نتایج به دست آمده می توان با آموزش مهارت های ابراز وجود و حل مسئله به دانش آموزان،نسبت افراد سیگاری و میزان مصرف سیگار را کاهش داد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش،پس از مصاحبهی اولیه و شناسایی دانشآموزان سیگاری و غیر سیگاری،و میزان مصرف سیگار دانشآموزان سیگاری،در 01 جلسه مهارتهای ابراز وجود و حل مسئله به دو گروه آزمایش آموزش داده شد،اما به دانشآموزان دو گروه میزان مصرف سیگار و نیز نگرش دانشآموزان نسبت به سیگار و سیگار کشیدن ارزیابی شد.
در پژوهشی که ملرو7و همکاران(9991)بر روی آموزگاران و دانشآموزان چندین مدرسه انجام دادند،پس از آموزش اطلاعات مربوط به سیگار،بررسی نگرشها و انتظارات مربوط به سیگار و تغییر آن،و نیز آموزش توانمندیهایی همچون توانایی خنثارسازی فشارهای اجتماعی برای مصرف سیگار،به این نتیجه رسیدند که گروههای آزمایشی در مقایسه با گروههای گواه از نظر میزان اطلاعات در سطحی بالاتر بودند،نگرشی منفیتر نسبت به سیگار داشتند،و از توانایی بیشتری در خنثاسازی فشارهای اجتماعی برخوردار بودند.
یعنی هدف این پژوهش این بود که نقش مهارتهای ابراز وجود و حل مسئله را در پیشگیری و کاهش مصرف سیگار دانشآموزان و ایجاد نگرش منفی در آنان نسبت به سیگار و مصرف آن مورد بررسی قرار دهد.
2-تعداد سیگاریهای مصرف شده در 42 ساعت،در بین دانشآموزان سیگاری که مهارتهای ابراز وجود و حل مسئله به آنها آموزش داده میشود کمتر از دانشآموزان سیگاری است که این مهارتها به آنها آموزش داده نمیشود.
بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به اینکه قدر مطلق t محاسبه شده(2/48-)از مقدار t جدول در سطح 0/10 با درجهی آزادی 64(2/93)برزرگتر است،پس میتوان نتیجه گرفت که با اطمینان 99% میزان مصرف سیگار دانشآموزان سیگاری که مهارت ابراز وجود و حل مسئله به آنها آموزش داده شد،از دانشآموزان سیگاری که این مهارتها به آنها آموزش داده نشد کمتر است."