Skip to main content
فهرست مقالات

سیر دل بستن و دل کنده

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 82 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : رمان، ساربان سرگردان، دانشور، داستان، سیمین دانشور، شخصیت، راوی، هستی، جزیره سرگردانی، روایت

خلاصه ماشینی:

"به این صورت که در جزیره سرگردانی اگر چه ایشان از دانای کل استفاده می‌کند و می‌توان گفت بخش اعظم رمان از دید هستی روایت می‌شود-جز در چند مورد خاص- ولی با حضور شخصیتی به نام سمین دانشور که عقاید نویسنده را منتقل می‌کند، می‌بینیم که راوی کمتر سر زده وارد داستان می‌شود و اجازه می‌دهد تا حدودی خود شخصیتها را حین کار و عمل ببینیم و از این طریق آنها را بشناسیم. یعنی خودش می‌داند که چگونه می‌شود فرار کرد، پس چطور نمی‌دانید که آنها از همین روش استفاده می‌کنند؟نکته دوم اینکه موقعی که آنها برمی‌گردند تهران انگار همه چیز تمام شده، یعنی این طور نیست که اگر آنها را ببینید بگویند:ا شما اینجا چه کار می‌کنید!در صورتی که فقط بحث گریز نیست، بلکه آن مخفی بودنش هم هست و نویسنده اصلا توجهی به این قضیه نکرده است. پرسش بعدی:آیا ادبیات باید مطابق وقایع تاریخی باشد؟یعنی آیا ما در این جلسه یم‌توانیم به دانشور ایراد بگیریم که چرا قرائت تو از وقایع دهه 50 آن چیزی نیست که ما می‌دانیم یا قرار است بدانیم یا اکثر اسناد تاریخی حکایت می‌کنند؟آیا ملکی که در این رمان از او نام برده شده است، همان خلیل ملکی است که در واقعیت وجود داشت و بنابراین آیا این شخصیت گرته برداری از یک واقعیت عینی است تا ما بتوانیم با توجه به آن واقعیت عینی او را بسنجیم؟یااینکه در واقع دانشور هم مثل هر انسان دیگری قرائت خودش را از واقعیت دارد؟این قرائتها لزوما با هم متفاوت هستند، چون ذهن بشر ذهن کاملا قائم به فرد است نه ذهن جمعی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.