چکیده:
این پژوهش برای تعیین ویژهگیهای مورد نیاز برنامههای درسی آموزشی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی،برای پرورش کتابداران کارآمد انجام شده است.در بررسی سرفصل دروس،روش تدریس و شیوههای ارزیابی علمی دانشجویان که اکنون در دانشگاهها به کار گرفته میشود،از اساتید رشته و دانشآموختهگان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد شاغل در انواع کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نظرخواهی شد.66 نفر مدرس،901 کارشناس،و 26 کارشناس ارشد به پرسشنامهها پاسخ دادند.آنان ضمن اظهار نظر دربارهی برنامههای کنونی،دیدگاه خود را دربارهی برنامهی مطلوب بازگو کردند.
یافتههای پژوهش در برگیرندهی پیشنهادهای دانشآموختهگان و استادان رشته برای دگرگون ساختن محتوای برخی دروس،گنجاندن دروس نو در برنامههای درسی،و دگرگونی روشهای تدریس و شیوههای ارزیابی علمی است.بر این اساس پیشنهاد شده است گروههای آموزشی با دگرگونیهایی از این دست،مهارتهای لازم را برای پذیرش وظایف حرفهئی در دانشآموختهگان تقویت کنند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش برای تعیین ویژهگیهای مورد نیاز برنامههای درسی آموزشی دورههای کارشناسی و کارشناسی
تدریس و شیوههای ارزیابی علمی دانشجویان که اکنون در دانشگاهها به کار گرفته میشود،از اساتید رشته و
اطلاعرسانی در برخی از دانشگاههای کشور در برنامهی درسی خود بازنگری کردهاند.
دانشگاه فردوسی مشهد برنامهی نوین درسهای دورهی کارشناسی ارشد را برای بررسی به
نیازهای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی کشور کافی است،یا برنامهی آموزش کتابداری و
در زمینهی برنامههای درسی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران و لزوم بازنگری در آن،
اطلاعات را در 51 گروه کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران بررسی کرد و
پژوهش وی حضور فنآوری اطلاعات را در آموزش کتابداری کشور کمتر از 05 درصد
هدف پژوهش تعیین ویژهگیهای مورد نیاز برنامههای درسی آموزشی دورههای کارشناسی و
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی برای تربیت کتابداران کارآمد و واجد شرایط برای
4-روشهای مناسب برای ارزشیابی دانشجویان این رشته.
گسترش فنآوری اطلاعات باید در سرفصل دروس کتابداری گنجانده شود،روش تدریس،و
ارشد)،و نیز مدرسان این رشته،دربارهی نیاز به دگرگونی در برنامههای آموزش کتابداری
بنابراین باید شیوههای آموزش نیز با این دگرگونیها همآهنگ شود.
مورد نیاز برای بهرهگیری از امکانات و ابزارهای نوین در ارائهی خدمات اطلاعرسانی ناگزیر
اطلاعاتی،و پایگاههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی در برنامهی کارشناسی ارشد)باید سرفصل دروس را بهینه ساخت.
برای کارآیی بهتر دانشآموختهگان و همآهنگسازی برنامهی درسی کتابداری و اطلاعرسانی
بررسی امکانات موجود گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای ایران برای آموزش
تحلیل برنامهی درسی و کارکرد دانشجویان کتابداری در گرایش علوم پایه.
برنامهی آموزش دورهی کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی:پیشنهاداتی برای تحول."