Skip to main content
فهرست مقالات

صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎24 صفحه - از 25 تا 48 )

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صفات شخصیت،استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان اجرا شد.نمونه‌ای متشکل از 419 دانشجو(166 پسر و 253 دختر)فرم خلاصه‌شدهء پرسشنامهء پنج عامل و پرسشنامهء استرس دوران دانشجویی را تکمیل کردند.به منظور بررسی رابطهء بین صفات‌ شخصیت،استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی،و همچنین به منظور آگاهی از نقش صفات شخصیت در پیش‌بینی استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل‌های‌ رگرسیون سلسله‌مراتبی استفاده شد.نتایج ماتریس همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین عامل‌های‌ وظیفه‌شناسی،برون‌گرایی،پذیرش و سازگاری با عملکرد تحصیلی رابطهء مثبت و معنادار،و بین عامل‌های‌ روان نژندخویی با عملکرد تحصیلی رابطهء منفی و معنادار وجود دارد.نتایج،همچنین نشان داد که بین‌ استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.عامل‌های برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی با استرس تحصیلی رابطهء منفی و معنادار و با عامل روان نژندخویی رابطهء مثبت و معنادار نشان داد.نتایج تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی نشان داد که صفات شخصیتی برون‌گرایی و روان‌ نژندخویی هرکدام به ترتیب 5%و 3%از واریانس استرس تحصیلی را تبیین کردند.همچنین،نتایج‌ تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی نشان داد که عامل‌های شخصیتی‌ وظیفه‌شناسی و روان نژندخویی و متغیر استرس تحصیلی هرکدام به ترتیب 12%،10%،6%از واریانس‌ عملکرد تحصیلی را تبیین کردند.نتایج پژوهش حاضر،ضرورت بازشناسی نقش صفات شخصیت در تجربهء استرس تحصیلی و نقش صفات شخصیت و استرس تحصیلی را بر عملکرد تحصیلی مورد تأکید قرار می‌دهد.تلویحات پژوهش حاضر برای بهبود عملکرد تحصیلی مورد بحث قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"جدول 1-میانگین و انحراف استاندارد نمره‌های دانشجویان دختر و پسر در صفات‌ شخصیت،استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی جدول 2-ماتریس همبستگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/50> P *0/10> P ** نتایج ماتریس همبستگی نشان می‌دهد که عامل‌های برون‌گرایی،خوشایندی، وظیفه‌شناسی و گشودگی با عملکرد تحصیلی رابطهء مثبت و معنادار،و عامل روان‌ نژندخویی با عملکرد تحصیلی رابطهء منفی و معنادار دارد. به عبارت دیگر،کاهش مقدار (به تصویر صفحه مراجعه شود)برون‌گرایی در مرتبهء جدید در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که روان نژندخویی با استرس‌ تحصیلی رابطه‌ای مثبت نشان می‌دهد و کنترل واریانس مشترک برون‌گرایی و روان‌ نژندخویی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی از طریق برون‌گرایی با کاهش همراه می‌گردد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی از طریق‌ جنس در گام اول نشان می‌دهد که این متغیر واریانس معناداری را از عملکرد تحصیلی‌ تبیین نمی‌کند(0/920> P ،4/87-(714 و 1) F ،0/10-(به تصویر صفحه مراجعه شود)). نتایج تحلیل‌های‌ رگرسیون چندگانه در پیش‌بینی استرس تحصیلی از طریق صفات شخصیت نشان داد که‌ عامل برون‌گرایی با استرس تحصیلی،رابطهء مثبت و معنادار و عامل روان نژندخویی با استرس تحصیلی رابطهء منفی و معنادار دارد. همان طور که‌ پیش از این نیز اشاره شد و همسو با ادبیات پژوهش در بررسی رابطه بین صفات شخصیت‌ و عملکرد تحصیلی،و در مطالعهء رابطه بین استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی ضرورت‌ توجه به نقش میانجی‌گر متغیرهایی از قبیل فرایندهای ارزیابی شناختی و راهبردهای‌ مقابله‌ای در دو جنس از اهمیت بسزایی برخوردار است که بررسی آنها در مطالعات بعدی‌ پیشنهاد می‌گردد."

کلیدواژه ها:

عملکرد تحصیلی ، صفات شخصیت ، استرس تحصیلی

کلید واژه های ماشینی:

استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی ، استرس تحصیلی ، صفات شخصیت ، عملکرد تحصیلی ، عامل روان نژندخویی ، روان نژندخویی ، استرس تحصیلی رابطهء منفی ، صفات شخصیت و استرس تحصیلی ، دانشجویان ، پیش‌بینی عملکرد تحصیلی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.