Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر فلسفه مزاجی

نویسنده:

(10 صفحه - از 50 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ، اسلامی ، نقد ، مزاجی ، فلسفه اسلامی ، دین ، فلاسفه اسلامی ، تاریخ فلسفه ، فلسفه مزاجی ، استدلال

خلاصه ماشینی:

"آیا با توجه به این نکته،منتقد محترم، راسل را از جرگه فیلسوفان و آثار او را از زمره آثار فلسفی خارج می‌دانند، یا خیر،او را فیلسوف مهمی می‌دانند،هر چند روش او را در این موارد نپسندند و انتقاداتی به او داشته باشند؟ آورده‌اند که گرفتن موضوعات مباحث از منابع دینی یا مسلمان بودن‌ فیلسوف مجوز این نیست که فلسفه را اسلامی بدانیم،چون اگر چنین‌ باشد باید بتوان علوم دیگر را نیز متصف به وصف اسلامی نمود. آیا فلسفه از دیدگاه فارابی‌ و ابن سینا و ملاصدرا و علامه طباطبائی این است؟آیا در فلسفه اسلامی‌ نسبت به اندیشه‌های افلاطون و ارسطو نقدی انجام نگرفته است؟آیا در باب عالم مثل،هیولی اولی،نفس،جزء لایتجزی و مسائل فلسفی‌ بسیار دیگر در بین حکمای اسلامی هیچ اختلاف نظری نیست؟آیا همه‌ حکمای اسلامی در همه مسائل اختلافی بین فلاسفه پیشین قائل به‌ جمع بودند؟نمی‌دانم این چه متدولوژی‌ای است که گاهی یک یا چند مؤید را برای اثبات نظرش کافی می‌داند،اما صد مورد نقض و مبطل را نمی‌بیند!نتیجه چنین متدولوژی تحلیلی در بررسی فلسفه اسلامی این‌ است که چون حکمای اسلامی به فلسفه خالد قائل‌اند و آن را عین‌ دین و غیر قابل نقد می‌شمارند،پس نه نقدی،نه نوآوری‌ای،نه‌ اختلاف‌نظری،نه اثر مهمی در آن پدید آمده و در نتیجه نه فلسفه‌ای، نه کلامی و نه هیچ چیز قابل توجهی در آن ظهور نکرده است. حال اگر در کنار مباحث عام،تعالیم‌ یک دین خاص مانند اسلام،و مفاهیم و موضوعات مطرح شده از سوی‌ آن دین مورد توجه فیلسوف واقع شود و فیلسوف با روش برهانی‌ سازگاری بین نتایج فلسفی محض و تعالیم دینی بیابد،از سلوک فلسفی‌ خارج نشده است و به این جهات می‌توان فلسفه او را اسلامی نامید."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.