خلاصه ماشینی:
"دکتر نامورمطلق در ادامه سخنانش با تاکید بر این نکته که در اندیشه ایرانی-اسلامی توجه ویژهای به طبیعت شده است گفت:طبیعت در این اندیشه نسبت متعالی با انسان برقرار میکند.
دکتر بنسیمالا با تاکید بر این نکته که هنرمند تصادمی از شاهکار ذهنیت سنتی است در عین سادگی، پیچیده است گفت:در یک سطح کلماتی ساده به کار برده میشوند تا همه قادر به درک طبیعت هنر و هنر طبیعت باشند.
یکی دیگر از سخنرانان دکتر حبیب الله آیت اللهی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر،بود که در این همایش به بررسی"طبیعت در هنر مشرق زمین"پرداخت.
دکتر آیت اللهی با اشاره به شرق به عنوان محل ظهور تمدن و غرب محمل افول تمدن گفت:تکنولوژی که غرب به آن دست پیدا کرده،پدیدهای است که انسانها برای راحتطلبی خود به وجود آوردهاند و تمام تفکرات،حتی هنری که در مشرق زمین به وجود امده،در مغرب به ابتذال کشیده شده است.
وی به بودیسم اشاره کرد که طبیعت در آن بر ناپایداری تاکید دارد و گفت:در این جهان ذهنی پدیده فرم،وجود و هیچگونه ثبات مشخصی ندارد و همه هستی در حالتی مداوم از قبض و بسط است.
از آخرین سخنرانان این همایش میتوان به دکتر ژیو وو،استاد فلسفه هنر از چین اشاره کرد که به بررسی روایت ترسیم نقاشی براساس دیدگاه"چوانگ تسه از طبیعت"پرداخت.
وی در آغاز سخنانش اظهار داشت:در اغلب موارد آنگاه که بحث داوری هنر کلاسیک چینی در میان است،ماجرای"شونگ یوآن جون"و خواستن وی از نگارگر خود برای ترسیم خصایص "منش و درایت طبیعی"در عالم نقاشی چینی،به میان آورده میشود که"چوانگ تسه"روایت کرده است."