خلاصه ماشینی:
محمد یوسف نیّری-استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز- با موضوع«لطایف عشق عرفانی در گلستان»گفت:اگرچه نگرش عرفانی شیخ بزرگ سعدی شیرازی را در غزلیات،بوستان و قصاید او میبینند و کتاب گلستان را آینهء نگاه عرفانی او نمیدانند،اما این حکیم سترگ در گلستان نیز با نگاهی جامع منشوری،جهان درون و بیرون را به دقت واکاوی میکند.
میر جلال الدین کزازی نیز در خود با عنوان«سعدی و لافونتن»اظهار عقیده کرد:اگر روزگاری بخواهند چند سخنور جهانی را برگزینند،بی هیچ گمان یکی از آنان سعدی خواهد بود و سرودهها و نوشتههای این سالار سترگ سخن بر پارهای از بزرگان ادب جهان کارساز افتاده و اثر نهاده است که یکی از آنها سخن سرای پر آوازهء فرانسوی «لافونتن»است.
حسن میر عابدینی نیز دیگر سخنران مراسم یاد روز سعدی بود که به «تأثیر گلستان در داستان نویسی معاصر ایران»پرداخت و گفت:اهمیت گلستان نه در پندهای آن بلکه در رفتار هنرمندانه سعدی در زبان و توجه به ساختار روایی است.
وی به دو ویژگی رفتار هنرمندان سعدی اشاره کرد و گفت:یکی موسیقی کلامی رشکانگیز سعدی است که کل نثر او واجد هماهنگی درونی است و دیگر این است که سعدی با انتخاب لحنهای متفاوت در حکایتهای متفاوت بر تأثیر سخن خود میافزاید و در حکایت نویسی به چهره پردازی کلی شخصیتها اکتفا میکند؛زیرا جزء نویسی ادبی در حد دوره سعدی نبوده است.
او با بیان اینکه تقریبا همه نویسندگان ما تمایل خود را به کاربرد نثر کهن نشان دادهاند،گفت:آنها تلاش کردهاند نثر را نیز مدرن کنند؛چنانکه جمالزاده در«یکی بود و یکی نبود»،هم از صداقت داستان نویسی اروپایی و هم از سنّت قصهگویی شهری بهره میگیرد،اما حجازی بیش از جمالزاده از فرم مقالهوار استفاده میکند.