چکیده:
از ظاهر اصل 77 قانون اساسی چنین برمیآید که در مورد فسخ و خروج یا انصراف از معاهده حکمی نداشته و ساکت است. این در حالی است که در معاهدات بین المللی، حق انصراف از معاهده با رعایت تشریفاتی خاص، پیش بینی میشود. در این مقاله، ابعاد حقوقی این موضوع، به ویژه از حیث تعیین مرجع صالح برای تصمیمگیری در مورد انصراف ازمعاهده، از دیدگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصول حقوق عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد با توجه به آثار حقوق انصراف از معاهده و غلبه ماهیت قانون گذاری آن، انصراف از معاهدات بین المللی پذیرفته شده، در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است.
In recent decades the procedure of tacit acceptance has became prevalent in adopting amendments to the technical part of international conventions. The new formula was known as "tacit acceptance procedure"، whereby amendments would come into force on a specific date contained in the amendments unless a certain specified number of states objected to the provisions. In other words، silence would be required if a state approved the new measures. The amendments do not enter into force with respect to a party who has objected to the amendment. In recent years Iran has acceded to a number of international treaties in which the tacit acceptance procedure has been accepted.
Provided that being entered into force، their subsequent amendments have major legal consequences for Iranian legal system.
Therefore in this essay the legal implications of tacit acceptance procedure by the constitutional law approach has been discussed and analyzed. After considering different aspects of the issue، the author concluded that using tacit acceptance procedure in approving the subsequent amendment to the treaties is contradicted to article 77 of constitution of Islamic Republic of Iran and in order to prevent the probable implications، it is necessary to adopt a special legal regime for using tacit acceptance procedure in Iranian legal system. According to Article 77 of the Iranian Constitutional; "All international conventions، protocols، treaties and pacts، shall receive approval by the parliament".
While in many international treaties the right of denunciation has been provided for state parties، apparently the above article is silent on denunciation of treaties. In Iran there exists no specific study about the above mentioned issue from the Iran's constitution point of view.
Therefore in this essay، legal aspect of the subject، especially in regard to determination of legal authority competent for deciding on denunciation of approved treaties from the Iranian public law viewpoint، has been considered and analyzed. Having considered different aspects of the issue، the author has reached the conclusion that since denunciation has a legislative nature، therefore it should be adopted by the Iranian Parliament.
خلاصه ماشینی:
با توجه به الحاق ایران به تعدادی از معاهدات بین المللی که در آنها از روش پذیرشضمنی برای قبول مفاد اصلاحیههای بعدی استفاده شده و اینکه امر مزبور دارای آثار و تبعاتحقوقی خاصی برای کشور است،در این مقاله آثار و تبعات حقوقی روش پذیرش ضمنی به ویژهبا توجه به اصل 77 قانون اساسی-که ظاهرا تصویب معاهدات را به صورت ایجابی ضروریمیداند-و سایر اصول مربوط،و نیز از منظر صلاحیتهای قوای مقننه و مجریه در قانون اساسیمورد بررسی قرار گرفته است.
به این ترتیب که آیا تصویب اصلاحیههایبعدی معاهدههای بین المللی که کشور عضو آنهاست،به موجب اصل 77 قانون اساسی نبایدلزوما به صورت ایجابی باشد؟به نظر میرسد پاسخ این سؤال مثبت است و در نظام حقوقیکنونی،به موجب اصول قانون اساسی و سایر مقررات مربوط،گریزی از تصویب معاهداتو اصلاحیههای آن به صورت ایجابی،(یعنی تهیه و تنظیم لایحۀ قانونی و تقدیم آن به مجلس برای بررسی و تصویب)وجود ندارد؛چرا که به طور کلی با توجه به اصول 94،69و 125 قانون اساسی و همچنین مواد(1)و(9)قانون مدنی،اساسا اجرای اصول و موادقانونی یاد شده درباره اصلاحیههای مورد بحث،با فرض تصویب معاهده به نحو ایجابیامکانپذیر است؛چه آنکه در غیر این صو،به جز پیشبینی و تنظیم رژیم حقوقی معینبرای تصویب سکوت یا مخالفت نسبت به اصلاحیههای مورد بحث،در اجتناب از بروزتبعات منفی احتمالی ناشی از روش پذیرش ضمنی،چارهای وجود نخواهد داشت.
از نظر عملی با توجه به خلأ قانونی در این باره،میتوان با استناد به اختیارات قانونیهیئت وزیران موضوع اصل 138 قانون اساسی(تدوین آییننامههای اجرایی و تأمین اجرایقوانین)با پیشبینی و درج مواد جدیدی در«آییننامه چگونگی تنظیم توافقهای بین المللی»(مصوب 1371)،مراجع بررسی کارشناسی و تصویب لزوم«مخالفت»نسبت بهاصلاحیههای پیشنهادی به معاهده بین المللی را که با روش پذیرش ضمنی برای کشورلازم الاجرا خواهند شد،تعیین،و چگونگی مراحل اجرایی،تنظیم و ابلاغ موارد«مخالفت»کشور را نسبت به یک اصلاحیه پیشنهادی مشخص کرد.