چکیده:
در این مقاله نویسنده تلاش دارد تا موضوع تدوین و تنقیح قوانین (کدیفیکاسیون) را از ابعاد مختلف بازشناسی کرده و به بررسی آن بپردازد. در این راستا نویسنده ابتدا با اشاره به انواع مختلف تدوین و تنقیح قوانین و تحلیل آنها، به ارائه طبقهبندی خود از تدوین و تنقیح قوانین مبادرت میکند. وی تدوین و تنقیح قوانین را به دو گونه کلی هست- انگار، محافظه کار یا امضایی و باید - انگار، آفرینشگر یا تاسیسی تقسیم میکند. نویسنده در ادامه با اشاره به فواید و امتیازهای تدوین و تنقیح قوانین از جمله شفافیت، سازگاری، امنیت و قابلیت دسترسی و ایرادها با مضار آن از قبیل انقباض حقوق و تاریخزدایی و همچنین احصای امتیازهای خاص گونههای مختلف تدوین و تنقیح قوانین تاسیسی و امضایی، به دشواریهای سیاسی، فنی و حقوقی میپردازد. نویسنده در پایان با اذعان بر این امر که تدوین و تنقیح قوانین فی نفسه هدف نیست، بلکه یکی از راههای کارآمد تقویت دولت قانونمدار( حاکمیت قانون) به وسیله سازدهسازی و اصلاح حقوق شمرده میشود، همکاری نزدیک میان دولت و پارلمان و همچنین مشارکت حقوقدانان را برای انجام تدوین و تنقیح قوانین و سادهسازی حقوق ضروری میداند.
In this paper، the author's efforts are devoted to the analysis of the "codification" by a holistic and multi-dimensional approach. In this regard، the author tries to present a classification of different types of codification upon which he can have a fair analysis. In his view، codification can be classified as follows: descriptive، conservative or signatory and prescriptive، creative or inventional. Then the author is to have a normative sketch of codification، in this respect he takes a prescriptive approach to codification، he mentions the advantages and disadvantages of this phenomenon. In his view، the advantages of codification such as transparency، compatibility، security، accessibility and the disadvantages such as legal contraction are among the most important ones. In addition، he enumerates the special advantages of two types of codification، i.e. conservative and creative. Afterwards، he tries to focus on the political، technical and legal difficulties of codification. At the end، expressing that the very codification is not an end in itself، he tries to express that it is one of the efficient mechanisms in strengthening the rule of law through simplification and reforms of the law. In order to achieve this goal، it is necessary that the executive، parliament and the jurists have a close cooperation in order to achieve the codification and simplification of law.
خلاصه ماشینی:
-1-3-3 قابلیت دسترسی 4به جای تعدد نامحدود قوانین،میتوان به وسیله تدوین و تنقیح قوانین به ایجاد مجموعههایمحدود و مشخصی پرداخت و به این ترتیب امکان شناخت بهتر حقوق و تکالیف و ضمانتاجرای آن را برای شهروندان مهیا ساخت.
این به معنای آن است که با انجام تدوین و تنقیح قوانین تأسیسی میتوان قوانین رابرای تمام نقاط کشور لازم الاجرا کرد.
sinU-statE sed emrofinu laicremmoc edoC &%05628PVMG056G% -2-2-3 طبقهبندی گاه تدوین و تنقیح قوانین و ساده سازی حقوق را در برابر یکدیگر قرار میدهند.
تدوین و تنقیح قوانین درباره حقوق موجود انجاممیشود3و عملیاتی فنی و حقوقی است؛اما،سادهسازی حقوق،عملیاتی سیاسی است.
این اراده قوی،اول،باید به وسیله چند مقام عالی رتبه در مرحله تصمیمگیری برای انجام تدوین و تنقیح قوانین ودوم،در ابزارها و امکاناتی ظاهر شود که در اختیار مجموعه سازان1قرار میگیرد.
-مصوبات مقامهای اروپایی:این مقررات را حتی هنگامی که به طور مستقیم در فرانسهقابل اجرا هستند نیز نمیتوان به وسیله نهادهای ملی در برابر تدوین و تنقیح قوانین قرار داد.
sedoc-inim seD تجاری قرارداد1یا در مجموعه قوانین پولی و مالی؟2بر اساس نظر وزارت دادگستری،کمیسیون عالی تدوین و تنقیح قوانین و شورای دولتی،مقررات یاد شده باید در مجموعهقوانین تجاری گنجانیده میشد و مجلس سنا نیز این لایحه را تصویب کرد.
در چنین حالتی،باید به بررسی پرسشهای زیر پرداخت: -آیا مقررات مورد اشاره،همچنان از اعتبار لازم الاجرا برخوردارند؟ -ترجمان حقوقی دقیق آنها چیست؟ -آیا بهتر نیست این حقوق خاص را در روند تدوین و تنقیح قوانین به سمت حقوقفرانسه1هدایت کرد؟ درباره مقررات مربوط به سرزمینهای ماوراء بحار2نیز مشکلات مشابهی مطرح است.