چکیده:
تغییرات محیطی هر سازمانی را بر آن میدارد که با توجه به شرایط محیط و شناخت فرصت و تهدیدها و توانمندی داخلی، برنامه توسعه و رشد سازمان خود را تنظیم کنند. توسعه کمی و گستردگی علم و فناوری و سیل مشتاقان آموزش عالی در ایران مسئولان بخش آموزش عالی را بر آن داشت که آموزشهای باز را در قالب دانشگاه پیام نور گسترش دهند. نگاه و رویکرد جدید دولت به دانشگاه پیام نور، فصل جدیدی از توسعه کمی و کیفی این دانشگاه را به دنبال دارد. در چنین شرایطی نگاه استراتژیک و تدوین برنامهریزی استراتژیک از الزامات حرکت پویا و بالنده در این زمنیه است. در این مقاله ضمن معرفی نظام آموزش باز و الزامات آن، تاریخچه این روش در چند کشور منتخب و ایران مورد بحث قرار گرفته و در نهایت الزامات استراتژی دانشگاه پیام نور بیان شده است.
Environmental changes make any organization plan its own growth and development program with regard to environmental conditions as well as the knowledge of opportunities، threats and internal capabilities.
Quantity development، science and technology expansion، and the large number of people appreciating high education in Iran have made the authorities of High Education Department develop open education programs in the form of PAYAM E NOUR University.
The new viewpoint and approach of the government toward PAYAM E NOUR University will bring a new season of quality and quantity development to this university. In such conditions، strategic view and planning are a must for dynamic and continuous momentum in this field.
An introduction to open education system and its requirements will be followed، in this paper، by a history of its methodology in Iran and some select countries، together with further discussion on the strategic essentials of PAYAM E NOUR University
خلاصه ماشینی:
آنچه دانشگاه ملی آموزش از راه دور اسپانیا را در طیف آموزش عالی این کشورمتمرکز ساخته است به روش آموزشی آن باز میگردد.
هدف اساسیاین دانشگاه افزایش ظرفیت پذیرش نظام آموزش عالی کشور برای تربیت نیروی انسانیمتخصص و کارآمد بود.
بر همین اساس شناخت مزایای این سیستم و نگاه استراتژیک درروند رشد و توسعه آن نکتهای اساسی در چشمانداز آموزش عالی کشور محسوب میشود(شیوهنامه توسعه کمی و کیفی دانشگاه پیام نور،1384).
توسعه نظام سنتی مستلزم مقدماتو هزینه فراوان است،اما در نظم آموزش باز با استفاده از سیستم الکترونیکی و رادیو تلویزیونیبا رویکرد کتاب محوری،تغییر رویکرد نسبت دانشجو در برابر استاد با افزایش تعداد دانشجوسهل الوصول بوده و روش مناسبی برای پاسخگویی به نیاز فوری کشور در این زمینه است.
3. با توجه به اینکه در آموزش باز مربیان نقش تسهیلکننده دارند،دانشجویان به طورخود کنترل فعالیت کرده و روحیه تلاش،تحقیق و خود کنترلی در آنها تقویت میشود و این آموزشسر آغاز تحولی برای افزایش خلاقیت و کارآفرینی نیروهای متخصص در کشور خواهد بود.
-3 شیوهها با این اوصاف برای رسیدن به اهداف والای آموزش عالی در چشمانداز بیست ساله بایدآموزش باز با استفاده از تمام امکانات رسانهای و الکترونیکی به عنوان یک اولویت در نظرگرفته شده و برای رشد کمی و کیفی آن برنامهریزی لازم صورت گیرد.
با تأسیس دانشگاه پیام نور آموزش غیر حضوری،نیمه حضوری و باز در نظام آموزش عالی کشور ظرفیتهای مناسبی را فراهم کرد و با رشدمتقاضیان تحصیلات عالی،ایجاد ظرفیت در این بخش به صورت جدیتری مطرح شد.